Wandeling naar een gletsjer

11 januari 2017 - Ushuaia, Argentinië

We hebben vandaag lekker uitgeslapen, ontbeten en zijn daarna met de taxi, lekker luxe, naar het dalstation van de stoeltjeslift gegaan. Het was de bedoeling om daarmee omhoog te gaan en dan naar beneden te wandelen. Maar de lift was niet ingebruik. Dus toen zijn we ook maar omhoog gewandeld. De meeste mensen liepen over de skipiste omhoog, over een breed kaalheid stuk tussen de bossen. En dat terwijl er een heel mooi wandelpad langs een beek omhoog ging. En dat was een veel betere route omhoog. Bovenaan bleek dat we niet dichtbij de gletsjer konden komen. We zijn toen op ons gemak naar beneden gewandeld. Onderaan de piste is een theehuis met een binnenkant in engelse stijl. Daar hebben we koffie met alfajores genomen. Daarna weer met de taxi naar het centrum van ushuaia.

Er zijn hier een paar musea die we wilden bekijken. Onder andere het Museo Fin del Mundo. Dit heeft twee locaties. Een met op de begane grond een paar kleine zaaltjes met uitleg over de geschiedenis en de natuur van Vuurland. De andere locatie is het oude gebouw van het gouvernement. Hier is alleen de oude kamer van de gouverneur te zijn, de vergaderruimte van het gouvernement. En een foto tentoonstelling over een scheepsramp die hier in 1925 heeft plaatsgevonden . Het dorp moest toen ineens meer dan 1400 schipbreukelingen opvangen. Alleen mag men zich hier wel eens verdiepen in het moderne museum wezen. Volgens mij was er sinds de oprichting in de jaren tachtig van de vorige eeuw niets meer aan veranderd. Het is vandaag een prachtige dag met veel zon en wat overdrijvende wolken.