El fin del Mundo, park en trein

10 januari 2017 - Ushuaia, Argentinië

Ushuaia is ongeveer in 1890 gesticht als een gevangenis voor misdadigers, die zware misdaden hadden begaan. Als werkverschaffing en als beloning voor goed gedrag moesten/ mochten ze bomen kappen in de bossen. Zwaar werk onder slechte omstandigheden. Vooral gezien het weer dat we vandaag hebben. Sneeuw, regen en een temperatuur van ongeveer 4 graden. En dan is het nog hartje zomer. Ze werden vanuit Ushuaia met een stoomtreintje vervoerd naar de bossen. Dit treintje is nu een toeristische attractie. Erg toeristisch, maar toch wel leuk. Voordat we vertrokken werden we bezig gehouden door een paar muzikanten.  Spontaan begonnen een paar argentijnen te dansen, waaronder een oudere vrouw, die met een stok liep. Maar nog soepel kon dansen. Dan zijn wij nederlanders toch maar stijve harken. De rit van 7 km duurde ongeveer een uur. De trein reed dan ook bijna stapvoets, door een heel mooie omgeving.  Onderweg werd  er een kwartier gestopt.  Ook zagen we  nog een kudde paarden. De bus voerde ons daarna door de natuur. Langs meren en baaien, door veengebieden en bossen. Naar het bezoekerscentrum en naar het meest zuidelijk gelegen postkantoor.
In deze omgeving leefden ook indianen. De Yamana' 's. Al bijna 7000 jaar. In 1890 waren er nog ongeveer 3000. In 1896 waren er nog maar 300 over. En nu leeft er nog een volbloed Yamana vrouw en circa 40 gemengde afstammelingen. De Yamanas waren zo goed aangepast aan de omgeving dat ze geen kleren droegen. Alleen bij heel slecht weer droegen ze capes van zeeleeuwen bont. Om zich te beschermen tegen de kou smeerden ze zich in met een 2 a 3 mm dikke laag vet van zeeleeuwen. Ze leefden van mosselen en zeeleeuwen. Doordat ze niet resistent waren tegen westerse ziektes, stierven ze binnen een heel korte periode bijna geheel uit. Van hun cultuur is niets meer over dan wat foto's van een franse antropoloog. Uit genetisch onderzoek is gebleken dat ze zeer nauw verwant zijn aan stammen die nu nog in de buurt van de Beringstraat leven.

Vandaag ook nog even contact met Lucas gehad. Hij is vandaag 2 jaar geworden.