Beagle kanaal

9 januari 2017 - Ushuaia, Argentinië

Het Beagle kanaal is een doorgang tussen het hoofdeiland van Tierra del Fuego en het Chileense Isla Martin. Het is vernoemd naar het schip waarmee Charles Darwin zijn beroemde reis naar de Galapagos eilanden heeft gemaakt. Vuurland zelf word van het vasteland gescheiden door de straat van Magelhaen. Ten zuiden van de eilanden groep ligt de beruchte Kaap Hoorn. Dit was voor de zeilschepen een vaak zeer zware doorgang om te bevaren omdat hier altijd tegenwind is en er vaak zware stormen voorkomen.
Het is zelfs bij een beetje wind al nat en koud. Wij hadden het goed met zon en weinig wind. En nog was het hartje zomer koud.

De zeevogels die te zien waren maakten echter alles goed. Drie soorten Cormoranten, een soort aalscholvers. We hebben er veel laag over het water zien vliegen op zoek vis.
De rots cormoranten broeden op zelf gemaakte uitstulpingen op de steile kusten.
Vlakbij was ook een kolonie Magelhaen Pinguïns. Deze maken een hol in de grond waarin ze hun eieren uitbroeden. Wanneer de 2 jongen uit het ei zijn gekomen worden ze afwisselend door een van de ouders bewaakt. De ander gaat dan naar het water om te foerageren. Soms moeten ze dan grote afstanden afleggen. Pinguïns zijn monogaam en zoeken elkaar voor het broedseizoen weer op. Het mannetje komt het eerst en maakt dan het hol of het nest in orde. De konings pinguïns die we zagen broeden ergens anders.

De zeeleeuwen die we zagen waren allemaal zwangere vrouwtjes met een man. Deze harems kunnen soms wel 30 vrouwtjes bevatten. Elk parings seizoen moeten de mannen proberen om een zo groot mogelijke harem bij elkaar te krijgen, en deze ook nog bij elkaar te houden tot alle vrouwtjes zwanger zijn. De mannen zijn ook veel groter.
Ze rusten veel tot de jongen worden geboren.

De excursie was met een kleine zeilboot. Heerlijk kleinschalig met ongeveer 6 personen. Alleen de terugtocht was door de tegenwind erg koud.

Tot zover deze biologie en aardrijkskunde les.