Ushuaia

8 januari 2017 - Ushuaia, Argentinië

Ushuaia is de zuidelijkste stad ter wereld en ligt op Vuurland of in het Spaans Terra del Fuego. Dit eiland is half Argentijns en half Chileens. Het heet zo omdat de eerste Europeanen er licht zagen branden. Dit waren de vuren van de oorspronkelijke bewoners. Het heeft ongeveer 60.000 inwoners. En is de belangrijkste haven voor cruise schepen naar Antarctica.
Puerto Madryn waar we hiervoor waren ligt ongeveer halverwege Argentinië. Het is net als de nabijgelegen stad Trelew halverwege de 19e eeuw gesticht door immigranten uit Wales. De afstammelingen hiervan spreken naast Spaans nog steeds Welsh. Er zijn hier meer mensen die Welsh spreken dan in heel Wales.
De belangrijkste bron van inkomsten is de verwerking van wol van onder andere merino schapen. De grond is hier zo schraal dat de estancias tientallen vierkante kilometers groot moeten zijn om rendabel te kunnen zijn.

In januari is het hier in het zuiden het warmst, de gemiddelde temperatuur is dan ongeveer 9 graden.
We zijn om ongeveer 12 uur hier aangekomen. Deze keer hebben we een eenvoudig hostel, wel met een tweepersoons kamer met eigen badkamer. Voor ons toch wel een minimum eis. Alleen de verwarming heeft maar een stand. Wanneer we dat te warm vonden, dan moesten we het raam maar open zetten.
We hebben vandaag de stad verkend en voor maandag en dinsdag een tour geboekt. Alles is hier wel duurder dan in de rest van Argentinië. Dit komt omdat het erg afgelegen is en er ook veel toeristen komen. De stad doet denken aan IJsland en soms een beetje aan een wintersport plaats.
We hebben gegeten bij een restaurant met de naam "Tante Sara ".