Salento , blaasontsteking en nierstenen

17 april 2017 - Salento, Colombia

Onze eerste dag in Salento, zijn we op zoek geweest naar een cafe waar ze koffie schenken met uitleg over de verschillende soorten en de manieren op deze te zetten. We dachten dat het aan de ene kant van het dorp was, maar het was aan de andere kant. Onderweg naar de juiste locatie kwamen we weer een processie tegen. Niet zo uitgebreid als in San Agustin maar wel met Romeinse soldaten, een Jezus met kruis en een aantal beelden. De Semana Santa leeft hier echt bij de bevolking. Romeinen te paard met zelf bedachte en gemaakte uniformen. Aan het eind van de processie liepen veel mensen al biddend mee. We kwamen de processie verschillende keren tegen. Blijkbaar liepen ze het hele dorp rond. Helaas was het cafe, dat we zochten gesloten. Daarom maar ergens anders koffie gedronken. Ondertussen ben ik nog een restaurant in gedoken om te plassen. Omdat ik langzamerhand wel erg vaak naar de wc moest zijn we s'middags in het hotel gebleven. Joke is nog een 6 liter fles water en bananen gaan halen. Ik heb de rest van de middag , de avond en bijna de hele nacht op het toilet doorgebracht. s 'Nachts rond 3 uur heen en weer geappt met Paul , gelukkig voor Paul was het bij hem half 10 s' morgens. Wat goede adviezen gekregen en aangezien paracetamol niet genoeg hielp ook sterkere  pijnstillers doorgekregen, want dit was niet leuk meer De volgende morgen heeft Joke die bij de plaatselijke farmacie gehaald. Helaas werd het er niet beter op en via de mensen van het hotel heeft Joke een Engelssprekende arts gebeld die naar het hotel kon komen. Volgens hem was het niet alleen een blaasontsteking maar had ik ook last van nierstenen. Hij heeft antibiotica en een pijnstiller voorgeschreven. Die zijn hier zonder dokters voorschrift zo in een apotheek te verkrijgen. Het is zelfs zo dat antibiotica goedkoper is als bijvoorbeeld paracetamol. Joke had eerst een ampul met pijnstiller gehaald en heeft er later nog twee bijgehaald. En het kost bijna niets. Dit heeft tot gevolg, dat wanneer de mensen hier iets hebben ze meteen naar de antibiotica grijpen. De pijnstiller werkt goed, alleen heb ik vannacht weer bijna niet geslapen. Vandaag gaat het weer iets beter. Minder vaak naar het toilet en het lijkt erop dat er niersteen gruis uitkomt. En dat is bijzonder onaangenaam. Ik heb ook een tijd in de tuin van het hotel op een bankje gezeten. En veel, heel veel gedronken. Joke is vanmiddag naar een uitzichtpunt gelopen en heeft boodschappen gedaan. Waaronder een 6 liter zak met water.
Voorlopig blijven we hier in Salento. Tot ik weer hersteld ben. De mensen van het hotel zijn erg aardig. Joke krijgt een dienblad met ontbijt voor mij mee. En er word telkens gevraagd hoe het met mij is. Gelukkig zitten we in Salento, een leuk klein plaatsje. Het is hier wel uit te houden, beter dan in een grote lawaaierige stad.

1. Agnes:
    Hoi Gert Jan en Joke.
    Beterschap. Gauw weer opknappen. Hopelijk zijn de stenen er nu uit, zodat jullie de reis kunnen vervolgen.
    Groetjes Agnes en Jos
  2. Marieke:
    17 april 2017
    Heel veel beterschap Gert-Jan!
    Groetjes.
  3. Ger:
    17 april 2017
    Ik hoop dat je snel bent opgeknapt.