Alweer een unieke ervaring

8 april 2017 - San Agustín, Colombia

Omdat ik me al een paar dagen behoorlijk beroerd voelde, keelpijn had en veel moest hoesten zijn we vandaag naar het ziekenhuis gegaan. De baas van het hotel was zo behulpzaam om ons samen met zijn vrouw naar het hospitaal te brengen. Daar moesten we eerst wachten in een wachtkamer. Er was een ongeluk gebeurd dus we zouden even moeten wachten.De bazin begon meteen te bellen en na enige tijd kwam er een dokter het hospitaal binnen lopen. Ze kende de eigenaren goed. Het leek er op dat ze speciaal voor ons was opgeroepen. Ze zou ons komen halen. Op een gegeven moment ging de deur naar de spoed afdeling open we dachten er komt een brancard uit maar nee er kwam iemand met een motor naar buiten. Even later werden we opgehaald. De arts sprak geen woord engels. Maar met ons kleine beetje spaans en het betere handen en voetenwerk en de vertaal app wisten we duidelijk te maken wat er met mij aan de hand was.
Ze vroeg nog een paar dingen, luisterde naar mijn longen en kwam tot de conclusie dat ik inderdaad een longontsteking en een keelontsteking had. Er waren twee opties. Injecties met penicilline en ontstekingsremmers of tabletten. De eerste optie zou sneller helpen dus hebben we daar voor gekozen. De eerste dag drie Injecties, de volgende dag nog twee en de laatste dag een injectie. En dan nog twee soorten tabletten. De injecties zouden door iemand anders worden gegeven in een andere ruimte. Het duurde even voor ze tijd voor me had. De arts die me had geholpen kwam nog even langs in haar gewone kleren om afscheid te nemen , wat eigenlijk bevestigde dat ze speciaal voor ons was langs gekomen. Eerst een injectie in de ene bil en nog een in mijn onderarm. Ik moest nog even wachten op een eventuele reactie. Ondertussen werd in de zelfde ruimte een snee in de vinger van een vrouw gehecht. Toen ze daarmee klaar was kreeg ik mijn derde injectie in de andere bil. En de injecties kosten slechts 15.000 pesos, ongeveer 5 euro. De reactie van Paul was : zo'n cocktail van medicijnen heb ik zelden gezien. Antibiotica, ontstekingsremmers, anti-allergie, pijnstillers en nog iets tegen de keelpijn. Een paarden middel dus. Maar dankzij deze overvloed aan medicijnen voel ik me nu al heel wat beter .

1. Marieke:
    9 april 2017
    Zeker een bijzondere ervaring Gert-Jan. Hopelijk herstel je snel van de longontsteking en hebben jullie nog een paar mooie weken voor de boeg!
    Groetjes Han en Marieke
  2. Ger:
    9 april 2017
    Nou Gert-Jan,fijn dat je nu weer van de rest van jullie vakantie kunnen gaan genieten.
    Altijd jammer als je door ziekte niet kunt genieten van je vakantie.
    Geniet ervan.

Grroetjes Ger en Annette