Semana Santa

9 april 2017 - San Agustín, Colombia

De week voor pasen word in heel Zuid-Amerika de Semana Santa gevierd. Elke dag zijn er processies en missen. Joke had gisteren, toen ik nog ziek in bed leg, kennisgemaakt met een oudere man bij de kerk. Om 10.00 uur s'morgens zou de processie starten en ze had beloofd dat wij er dan ook zouden zijn.
Omdat deze processies altijd heel uitgebreid zijn, waren we dat toch al van plan. We waren er dan ook op tijd. Toen hij ons zag was hij blij verrast om ons te zien. Hij wlide ook weten waar we vandaan kwamen. Daar zijn ze hier toch erg in geïnteresseerd. Het plein stond vol met mensen en een aantal beelden.
Er werden vooraf nog een paar toespraken gehouden. Onder andere over het doel van de processie en de gang van zaken. Ook de pastoor, nog een jonge vent in nog een echt pastoors gewaad met hoed hield een welkomst woord. Ook een speciaal welkomstwoord voor de gasten uit Holland. Leuk dat dit gewaardeerd word. Vooraf kwam het muziek korps van de plaatselijke school langs. Door een aantal jonge vrouwen werd nog een dans uitgevoerd met sjaals. Vervolgens kwamen er in lange pijen geklede mannen en vrouwen met spaanse mantillas. Daarna werd er nog een korte mis gehouden. En werden de toeschouwers gezegend. Deze toeschouwers hadden allemaal palm takken, bossen rozemarijn en groen of zelfs palmplanten in potten bij zich. Bij de toespraak van de pastoor, in vol ornaat, werd ook nog stilgestaan bij de slachtoffers van de ramp in Mocoa. Daar is een aardverschuiving geweest die ongeveer 300 mensen het leven heeft gekost. Daarna kwam het hoogtepunt. Een beeld van Jezus op een ezel werd de kerk uit gedragen. En verwelkomt met het heen en weer bewegen van de palm takken. De uitbeelding van de intocht van Jezus in Jeruzalem op Palmpasen. Daarna kwamen er nog iemand als vertegenwoordiger van de lokale boeren en een soort koningin. Niet duidelijk was wat zij nu eigenlijk vertegenwoordigde. En aan het eind een indiaan te paard met een fluit. En wat de betekenis daarvan was is ons nog steeds niet duidelijk. Daarna konden de toeschouwers zich aansluiten bij de processie. Wij heidenen hebben ons maar snel teruggetrokken om te voorkomen dat we nog verzocht werden om ons in de stoet in te voegen. We hadden trouwens trek in koffie gekregen. En we moesten ook nog langs het hospitaal voor mijn tweede serie injecties. Gelukkig voel ik me alweer veel beter. Dankzij de cocktail van medicijnen. Het is inderdaad een paarden middel om mij maar zo snel mogelijk beter te krijgen.

1. Agnes:
    10 april 2017
    Gelukkig dat het weer beter gaat. Fijne vakantie verder
    Groetjes Jos en Agnes