Perito Moreno

14 januari 2017 - El Calafate, Argentinië

Het Parque National de Glaciers ligt in het westen van Patagonië midden in het Andes gebergte. Het is de derde grootste ijsvlakte ter wereld en heeft zo'n 200 gletsjers. Aan beide kanten van de bergen bevinden zich gematigde regenwouden. Aan de westkant valt in sommige gebieden 5000 tot 14000 mm regen per jaar. Aan de oostkant ongeveer 2000 mm per jaar. Het grootste deel van Patagonië, dat ongeveer de zuidelijke helft van Argentinië beslaat is een groot woestijnachtig steppe gebied.
We hebben vandaag een boottocht gemaakt op het Lago Argentino. Het grootste meer van Argentinië. Het doel was een boottocht langs de Perito Moreno gletsjer. Onderweg hebben we nog twee tussenstops gemaakt. Een om een wandeling te maken door het regenwoud. Dit was een hele mooie wandeling, door een heel vochtig bos. En met een heel oude boom. EL Abuelo ( de grootvader). Verder ging de wandeling langs een waterval, deze was een paar jaar geleden ontstaan als gevolg van de doorbraak was een gletsjer meer. Op de rotswand zagen we onze eerste Condors. De tweede wandeling ging langs een riviertje naar een zogenaamde hangende gletsjer. De hangt boven aan de bergwand de Negro mount gletsjer. Ook dit was weer een wandeling door een prachtig stukje natuur met lage bomen, rotsen en mossen. We hebben onderaan de bergwand geluncht,. Daarna zijn we met de boot ( 8 mensen op een boot voor 60 personen ) naar de Perito Moreno gegaan. De gletsjer is al vanaf grote afstand zichtbaar. Hij is ongeveer 5 km breed en 40 tot 60 meter hoog. En de enige ter wereld die nog steeds aangroeid,  ongeveer 2 meter per dag. Midden in raakt hij het tegenover liggende schiereiland. Eens in de paar jaar sluit hij de doorgang tussen de twee helften van het meer volledig af. De waterstand aan de ene kant stijgt dan soms wel tot 11 meter verschil met de andere kant. Dan begint het water door de druk steeds grotere gangen in het ijs te maken tot er een grote ijsbrug overblijft. Die dan ineens instort. Helaas voor ons was de vorige doorbraak in 2014. Wel was er alweer een water verschil aan het opbouwen. Het is een overweldigende ervaring om langs die enorme ijswand te varen. Zelfs vanaf een paar honderd meter afstand. Er breken regelmatig grote stukken ijs af. Op het vasteland zijn loopbruggen die van dichtbij een fantastisch gezicht geven op de enorme ijswand. Door de spleten schijnt een soms diepblauw licht. Je kunt de ijsmassa met enorme knallen horen bewegen. Het is een van de mooiste dingen die we ooit hebben gezien. En niet met woorden te beschrijven. Ook de foto's geven maar een zeer beperkt beeld van de werkelijkheid.