El Chalten en Laguna Nimez

16 januari 2017 - El Calafate, Argentinië

El Chalten is een klein plaatsje van ongeveer 1000 inwoners en is helemaal afhankelijk van het wandel toerisme. Het bestaat helemaal uit hostels, restaurants, winkeltjes. Het ligt nabij de noordelijke ijsvlakte van het gletsjer park. We hadden een tour geboekt naar El Chalten, inclusief lunch en boottocht naar de Viedma gletsjer. Het was een trip van in totaal circa 500 km. Dat is voor Argentinië vrij normaal. De lunch in een ecolodge met huisjes was ook weer typisch argentijns. Met een steak van zeker een pond zwaar, als het niet meer was. Maar weer erg goed. Daarna hebben we een boottocht gemaakt over Lago Viedma naar de Viedma gletsjer. Ook dit is weer een grote, maar niet zo indrukwekkend als Perito Moreno. Hier breken wel grote stukken ijs af, die dan als ijsbergen het meer op drijven. Het waaide heel hard. Het was bijna onmogelijk om op het dek te blijven staan.
Deze harde wind is normaal voor Patagonië. Daarna weer met de bus terug naar El Calafate. De hele trip duurde van 7 uur s morgens tot 8 uur s'avonds. De gidsen zijn hier goed, en hebben ook een goede kennis van de omgeving. Wij zijn telkens de enigen die uitleg krijgen in het engels. Dat is fijn, maar je moet wel aandachtig luisteren, wanneer ze speciaal voor ons een uitleg geven. Je kunt nu niet net doen alsof je luistert. In de bus zat een oude Braziliaan, die telkens wanneer de gids iets wilde zeggen tegen een medereiziger, zelf met een vraag kwam. En alle aandacht voor hem opeiste.

Onze laatste dag hebben we lekker rustig aan gedaan,. Uitgeslapen, lekker koffie met een stuk heerlijke chocolade. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan de Laguna Nimez. Een wetland met veel soorten vogels. We hadden gehoopt roze flamingos van dichtbij te zien. Maar die zaten in een ander deel van de baai. Onderweg naar Perito Moreno hadden we ze wel veel gezien, alleen op grote afstand. Wel hebben we verschillende soorten eenden, ganzen en snippen gezien. En veel chimangos, een soort valk. Deze broeden in dit gebied en proberen wandelaars weg te jagen door laag over ze heen te vliegen. Patagonisch Ibissen lopen hier gewoon in het park, zoals bij ons mussen.
Het zijn mooie vogels met een bruine kop. Ik had nog gehoopt op een Caracara. Die had ik onderweg wel gezien.