Mendoza

3 februari 2017 - Mendoza, Argentinië

Dag een
Mendoza en omgeving zijn het belangrijkste wijngebied van Argentinië. 70 % van de Argentijnse wijnen komt hier vandaan. Ons plan was om de eerste dag per fiets door de wijngaarden te fietsen. De vraag was alleen hoe kom je daar. En met welke bus. En waar hebben ze daar informatie over. We zijn bij de toeristen informatie geweest en bij een paar reisbureaus. Na veel vragen werd het toch duidelijk . Onze bus kaarten uit Bariloche zijn hier niet geldig. Terwijl ze in Buenos Aires precies de zelfde hebben. Vandaag hebben we een buskaart gekocht en door voldoende geld opgezet. Ook weten we nu waar de bus vertrekt en welke bus we moeten hebben.
Omdat ik toen we weggingen mijn zonnebril met glazen op sterkte niet kon vinden en weer eens niet wist waar ik hem gelaten had zijn we eerst naar het terras gegaan waar we gisteren koffie gedronken hadden. Daar hadden ze niets gevonden. Dus maar weer terug naar het hotel en alle tassen grondig na gekeken. Niets ,toen zijn we maar eerst een nieuwe zonnebril gaan kopen. Daarna alles uitgezocht voor de fietstocht. Toen was het toch wel te laat geworden en hebben we onze plannen veranderd. Vandaag een rustig dagje , Mendoza bekijken en morgen de wijn fietstocht. Mendoza heeft de naam een mooie stad te zijn. Dat valt een beetje tegen. Wel brede wegen met veel bomen en een aantal parken. Maar dan wel weer en dat voor het eerst een autovrije straat en met aardig wat terrasjes. En dat is wel lekker. Vooral met deze temperaturen. Vandaag was het 30 graden. Een paar dagen geleden nog bijna 40 graden. Nu is het goed te doen. En kun je s'avonds lekker buiten te eten.
Zoals in bijna elke stad in Argentinië en Chili zijn de straten in een vierkant raster aangelegd en heel lang. De huisnummers zijn per blok en lopen vaak op tot in de duizendtallen.

Dag twee
We hadden gedacht rustig door de wijngaarden te fietsen en af en toe een bodega te bezoeken. Dat ging toch iets anders. We gingen met de bus naar Maipu. Het centrum van de wijnbouw. Drie kwartier per bus door woonwijken en industrie terreinen. Nog geen wijngaard te bekennen. Maar dat zou vast wel goedkomen. Maipu was een vrij grote plaats zonder wijngaarden. Wij naar de toeristische informatie. Op een kaart van Maipu en omgeving te halen. En tevens te vragen waar we fietsen konden huren voor een wijntour. Daarvoor bleken we toch een paar kilometer verderop te moeten zijn. Wij dus maar weer opzoek naar een bushalte. Omdat het hier eenrichtingswegen zijn is die altijd ergens anders. Na een paar blokken lopen hadden we hem gevonden. Na een tijdje wachten kwam de bus maar die stopte niet bij de halte maar om de hoek.
We zouden 2 haltes verderop moeten uitstappen. Nu weet ik niet wat ze hier onder bushaltes verstaan maar het waren er zeker 10. En nog geen wijngaarden te zien. Nadat we waren uitgestapt werden we iets verderop aangehouden door een jongen van Maipu bikes. Daar hadden we in Mendoza al een kaartje van gekregen en daar zijn we toen maar mee meegegaan. Ergens op een hoek was een klein hokje waar we de fietsen zouden kunnen huren. Er stonden nog een paar mensen te wachten. We kregen een uitleg over welke bodegas we zouden kunnen bezoeken en wat dat zou kosten. Het zag er allemaal best goed uit. Het waren mountainbikes, Joke kreeg 2 keer een andere omdat de remmen niet goed werkten. We kregen een schematisch kaartje mee met de locatie van de diverse wijngaarden. De eerste was een eind fietsen langs een weg met bebouwing. Iets verderop was de bodega. Eerst moest er nog een groot hek worden opengedaan. De tour was gratis, duurde ook maar een kwartiertje. Daarna 3 wijnen geprobeerd. Omdat het al na 2 uur was zijn we eerst maar gaan lunchen. Dan hadden we nog tijd genoeg over om tussen de wijngaarden door te fietsen. Een paar straten en afslagen verder nog steeds geen wijngaard te zien. Na een eind fietsen om ongeveer 4 uur hadden we er een. Pas om 5 uur was er een engelstalige tour van een uur. Nog een eindje verder was ook een bodega. Maar die hadden pas over een half uurt weer een tour. En alleen proeven ging ook niet. De fietsen waren ook al niet al te best. Harde zadels en niet werkende versnellingen. En zoeken met een gebrekkig kaartje beviel ook al niet. Al met al een zware teleurstelling. Alles bij elkaar hebben we maar langs een wijngaard gefietst in plaats van fietsen tussen de uitgestrekte wijngaarden zoals hadden verwacht.

1. Yvonne:
    4 februari 2017
    In ieder geval sportief en ondernemend bezig! En " proost" ......op Joke die jarig is in Argentinië! Zo'n fleske mendoza zal nu extra goed smaken.
    Groetjes,
    Yvonne