Galapagos

25 maart 2017 - Quito, Ecuador

Dag een San Cristobal

Onze eerste dag, nou ja middag was nogal druk. Eerst hebben we een tijdje in de rij gestaan op het vliegveld van Guayaquil. De bagage moet vooraf gecontroleerd worden of er geen vruchten of fruit in zit, dat insecten zou kunnen bevatten. Ook moet je voor 20 dollar per persoon een immigratie formulier halen. Dat alles duurde behoorlijk lang omdat er twee reisleiders voor aan stonden met een hele stapel paspoorten. De vlucht verliep goed. Op het vliegveld van San Cristobal moet je 100 dollar per persoon aan entree betalen voor de entree van het Nationale Park. En we hebben nu ook een stempel van de Galapagos eilanden in ons paspoort. We zouden opgehaald worden bij de luchthaven om naar de Cachalote, onze boot te worden gebracht. Wij wachten en wachten, maar niemand met een bord Cachalote. Er bleven steeds minder mensen over. Tenslotte waren alleen wij en nog een engels meisje over. En werden we ook nog uit de aankomst hal gezet omdat ze de deur wilden sluiten. We hadden net een mail gestuurd naar ons boekingskantoor toen na bijna een uur er een taxi aankwam. Waarom hij zo laat was? Hij was aan het bellen geweest met zijn neef. En we moesten ons niet druk maken. Dat was nu eenmaal gewoon op een eiland. In de haven werden we opgehaald door een rubberboot van ons schip. De gids was ook verontwaardigd over het feit dat we pas zo laat werden opgehaald. Hij zou daar wat van gaan zeggen.
Of we nog wilden lunchen. Nou graag want we hadden op het vliegveld ontbeten met een muffin. Na de lunch gingen we om 14,.00 uur meteen weg op excursie naar een broedcentrum voor reuze schildpadden en naar een kratermeer. We zitten op een boot met Engelsen en een paar Schotten. Deze keer echte. Ongeveer onze leeftijd of iets ouder. We werden heel vriendelijk ontvangen. De rest had er al 3 dagen opzitten. 's Avonds aan boord in de eetzaal met zijn allen gegeten en ervaringen uitgewisseld. Ze waren allemaal verbaasd dat we 4 maanden aan het reizen waren. We hebben de beste hut met een tweepersoons bed. Op het hoofddek met eigen badkamer en douche. We hadden gerekend op een hut met een stapelbed.

Dag twee Isla Espaniola

Vanmorgen zijn we na het ontbijt naar een strand gegaan waar zeeleeuwen lagen. We hebben er lekker gezwommen. Daarna kon er worden gesnorkeld. Na het middag eten zijn we weer op een andere plaats aan land gegaan. Waar we van heel dichtbij zeeleeuwen hebben gezien. We hebben vervolgens een rondwandeling gemaakt met aan het einde een kolonie van Jan van Genten. Onderweg hebben we veel zeeleguanen gezien. Alle dieren zijn totaal niet bang je kunt ze heel dicht benaderen. Je moet zelfs oppassen dat je er niet per ongeluk op stapt. Het was overigens erg heet deze dag, het zweet droop er aan alle kanten vanaf.
Onze medepassagiers zijn echte Engelsen.
Na het eten had onze gids het idee om een documentaire te vertonen over de inwoners van Isla Floreana. Een vreemd stel duitsers. Het beste slaapmiddel dat er was. Niemand heeft het eind gezien.

Dag drie Isla Floreana

's Morgens zijn we al vroeg op weg gegaan voor een wandeling op Isla Floreana. Dit was een zogenaamde wetlanding. Dit houd in dat we met rubberboten aan land worden gebracht. Dat we op een strand worden afgezet en dat we gedeeltelijk door het water naar het strand moesten waden. Dat is geen probleem want het zeewater is lekker warm. We zijn naar een lagune gelopen met flamingos. Deze zijn ook weer van dichtbij te bekijken. Onderweg zagen we nog een paar blauw voet Jan van Genten. Daarna zijn de liefhebbers nog gaan snorkelen. Daarna lunch aan boord. Vervolgens zijn we naar Post Office Bay gevaren. Hier was vroeger een brievenbus waar zeelieden hun post achter lieten in de hoop dat een volgend schip deze zou meenemen en zou laten bezorgen. Nu is deze brievenbus in gebruik bij toeristen die hier kaarten achter laten . Je kunt deze meenemen om dan persoonlijk te bezorgen bij de geadresseerde.
Daarna weer snorkelen. Joke gaat elke keer snorkelen. Ze heeft veel verschillende soorten vissen gezien. En na de middag ook van dichtbij een zeeschildpad. Ik blijf aan boord om wat te lezen. Snorkelen is niet echt iets voor mij. In de middag zijn we vertrokken naar Isla Santa Cruz. Het was goed weer dus konden we onder zeil verder gaan. In de hoop dat we dolfijnen of walvissen zouden zien. Na een tijdje zag iemand een dolfijn. Het bleken er veel meer dan een paar te zijn. Van alle kanten kwamen ze naar de boot gezwommen. Om een tijdje mee te zwemmen. Het waren er enige tientallen. Die genoten van een wedstrijd met de boot. En voortdurend hoog uit het water sprongen. Een fantastische ervaring om nooit te vergeten. Alweer een hoogtepunt en iets wat we altijd al een keer wilden meemaken. En zeker iets dat de reis naar de Galapagos de moeite waard maakt.

Dag vier Isla Floreana naar Isla Santiago

Vanmorgen weer een vroeg ontbijt en daarna een wandeling op Isla Santa Cruz. Het leek niet zo heet want het was een bewolkte lucht. We gingen op zoek naar land leguanen. Het was een mooie wandeling maar bloedheet en ontzettend benauwd vanwege de vochtige lucht. We hebben veel land leguanen gezien. Maar omdat het geregend had was het pad ontzettend modderig. Iedereen kwam met modderige schoenen terug op de boot. En wat een service, de schoenen werden voor ons schoongemaakt en te drogen gelegd in de machine kamer. Daarna weer snorkelen en lunch. Na de middag snorkelen op weer een ander eiland en voor degene die niet wilden gaan snorkelen zwemmen op het strand. Joke zag onder zich een pinguïn voorbij zwemmen. Aan het eind van de middag stond een wandeling over een lava veld op het programma. Ondanks het feit dat het regende ging deze toch door. Op het lava veld begon het steeds harder te regenen. Zodat we door en door nat op de boot terug kwamen. Toch was het een mooie maar korte en heel natte wandeling. Vannacht varen we door naar Isla Genovese een van de noordelijkste eilanden. De boot schommelde behoorlijk. Alle eilanden hebben een ander uiterlijk en met verschillende voor dat eiland unieke dier soorten.

Dag vijf Isla Genovesa

Ook deze dag bestond weer uit hetzelfde patroon,. Ontbijt, wandeling, snorkelen, lunch, wandeling, zwemmen. De ochtend wandeling was een van de mooiste van de hele boottocht. We liepen door een grote kolonie Jan van Genten. Rots Jan van Genten en roodpoot Jan van Genten . Er waren ook veel fregat vogels. Deze wandeling gaf echt het klassieke Galapagos gevoel. Een vulkanisch gebied met struiken en heel veel vogels op soms minder dan een meter afstand. En veel fregat vogels met hun enorme rode opgeblazen keelzakken. Prachtig en indrukwekkend. 's Middags is Joke's grote wens uitgekomen. Ze heeft met een zeeleeuw gezwommen. Hij zwom een paar rondjes om haar heen. Daarna zijn we weer aanboord gegaan voor de tocht naar Isla Santa Cruz. Onderweg werden we nog uitgenodigd om op de brug op de GPS het moment dat we de evenaar passeerden mee te maken.

Er zijn verder geen bijzondere dingen te vermelden. We hebben veel gezien in een paar dagen. En de foto's geven daar een goed beeld van.

Dag zes Mangrove

Vanmorgen vroeg hebben we nog een tocht met de rubberboot gemaakt door een Mangrove woud. Hier hebben we verschillende jonge haaien gezien en een grote zeeschildpad. Om 9 uur werden we met onze bagage afgezet op het vliegveld van Baltra. Daarna met de bus naar het kanaal tussen Baltra en Santa Cruz. In de bus zat een taxi chauffeur dus voordat we het kanaal over waren hadden we al een taxi. Binnen een uur nadat we afzet waren hadden we Puerto Ayora bereikt. We hebben hier voor drie nachten een hostal. Dat er goed uitziet. De rest van de dag hebben we lekker niets gedaan. Alleen wat gedronken op een terrasje aan de haven. En s'avonds ceviche gegeten.

Puerto Ayora dag zeven.

Vandaag lekker uitgeslapen . Daarna zijn we koffie gaan drinken bij de haven. En hebben we op een bank op de pier samen met twee pelikanen het komen en gaan van rubberboten naar cruise boten bekeken. In de haven ligt een groot aantal cruise boten voor anker. We zijn ook nog even met de water taxi naar de overkant gevaren om een vruchten sap te drinken. Heerlijk rustig zo'n paar dagen zonder programma. Het is 32 graden, wat eigenlijk ook te warm is om veel te doen.

Puerto Ayora dag acht

Vanmorgen zijn we naar het broedcentrum voor reuze schildpadden gegaan. Ze hebben daar een groot aantal reuze schildpadden van heel jong tot oud. Ook is daar Lonesome George. Hij was de laatste reuzen schildpad van het eiland Pinta. En was een symbool voor de bedreiging van de leefomstandigheden van de reuzen schildpadden van de Galapagos. Na zijn dood in 2012 is hij opgezet en in een speciaal gebouw te bewonderen. Onderweg kwamen we langs de vis afslag. Daar werden onder andere tonijnen schoongemaakt. Er zaten enige tientallen pelikanen op de loer naar visafval. Onder de schoonmaak tafel zat ook nog een zeeleeuw te wachten tot er wat afviel . Hij zat bijna zijn snuit op de tafel. Hij hoefde alleen maar zijn bek open te doen om wat te vangen. Waarom op zee vis gaan vangen als je ook zo aan je kostje kan komen. Ook een reiger en een aantal fregat vogels probeerden wat mee te pikken. En zelfs een zeeleguaan, hoewel vegetarisch probeerde een hap te nemen van een stuk tonijn.

1. Marieke:
    26 maart 2017
    Wat fantastisch wat jullie allemaal meemaken en prachtige foto's!
    Groetjes Han en Marieke
  2. Elfri:
    26 maart 2017
    Geweldig Joke en GertJan, dat was ook weer een reis in een reis!
    Wow, jullie droomreis, onze droomreis, maar wij hebben het nog te goed;).
    Na het lezen van dit verhaal gaan wij snel een datum plannen..... dat zegt wel genoeg toch,
    Lieve groet, Mart en Elfri
  3. José:
    Machtig mooi!!!!!!!
    En goede reis verder.
    En natuurlijk veel groeten♡♡♡♡♡José
  4. Agnes:
    29 maart 2017
    Prachtig. wat een belevenis.
    Groetjes Jos en Agnes
  5. Thea Rodenbach:
    3 april 2017
    Wat een belevenis om naar die eilanden te gaan en wat hebben
    Jullie weer veel gezien.