Carnaval in Peru

25 februari 2017 - Arequipa Metropolitana, Peru

Ik had gedacht dat vandaag een dag zonder bijzondere dingen zou zijn. We wilden een oud huis uit de 18e eeuw en een klooster gaan bezoeken. Het eerste hebben we gedaan. Het was interessant. Daarna liepen terug naar het plein. Daar zaten mensen langs de kant te wachten. Midden in stond een afdak waaronder een aantal mensen muziek zat te maken. Rondom stonden mensen foto's te maken.  We hadden geen idee wat er zou gaan gebeuren. Het moest wel iets bijzonders zijn anders zouden ze er niet zolang van te voren al gaan zitten.  Ineens kwam er politie op de motor aan. Iedereen moest plaats maken. Toen werd het duidelijk de carnavals optocht.

Dat gaat er toch wel wat anders aan toe. Langs de kant geen verklede mensen. Geen alcohol. De stoet bestond uit diverse groepen.Vertegenwoordigers van verschillende wijken, scholen,  instellingen en zelfs de politie kapel.  De meesten in een soort van traditionele klederdrachten. En natuurlijk met peruaanse muziek en traditionele dansen.  En er word volop met schuim gespoten. Uit speciale spuitbussen die je ter plekke van verkopers kunt kopen. Ook het publiek krijgt soms de volle laag. Niets is leuker dan elkaar volspuiten. En hier geen dikbuikige carnavals prinsen met raad van elf. Nee hier hebben ze mooie peruaanse carnavals koninginnen. De optocht is nog niet afgelopen en laatste spuitbussen worden nog leeg gespoten op onschuldige voorbijgangers of ze beginnen al schoon te maken.

's Avonds heerlijk gegeten bij een klein restaurant dat op traditionele wijze peruaanse gerechten bereid. We hebben alpaca en op steen geroosterde eend gegeten.De alpaca werd direct op de houtskool gegrild.  Erg lekker.

1. Elfri:
    27 februari 2017
    Super Joke en Gert Jan, wat een ervaringen!!!
    Geniet nog lekker verder;)
    Lieve groet uit het verre Aalst;)