Arequipa dag een

24 februari 2017 - Arequipa, Peru

Arequipa is de tweede stad van Peru met ongeveer 1 miljoen inwoners. Het word ook wel de witte stad genoemd vanwege zijn vele witte gebouwen. Het heeft een groot en mooi historisch centrum met veel kerken, kloosters en andere gebouwen. Wij zitten in een mooi stijlvol en toch goedkoop hotel op de hoek van Plaza des Armes. Het centrale plein en volgens zeggen een van de mooiste pleinen van Peru. De stad dateert uit de 16e eeuw. Maar heeft veel te lijden gehad van de talrijke aardbevingen in dit gebied. De laatste grote was in 2001. Het is een leuke stad. Er zijn veel moderne winkels en goede restaurants. Hij ligt op ongeveer 2400 meter,  dus een goede voorbereiding voor Machu Picchu.
Van morgen hebben we de kathedraal bezocht. Deze in in 1860 volledig vernietigd door een aardbeving en daarna in neoclassieke stijl weer opgebouwd. Daarna hebben we het Santa Catalina klooster bezocht. Dit is in 1560 gesticht met de bedoeling om de dochters van de rijkste families in de stad te beschermen. Het beslaat een hele wijk. Het bestaat uit een aantal straatjes. Waarlangs de zeer luxueuze cellen lagen van de nonnen. De bestonden uit meerdere kamers met eigen keukens. De dames leefden in grote luxe met bedienden en vroeger eigen slavinnen. Het was tot 1970 volledig afgesloten van de buitenwereld. En de inwoners van Arequipa hadden geen enkel idee wat zich binnen de muren afspeelde. Een klein gedeelte wordt nog steeds door nonnen bewoond .