De grens over naar Peru

23 februari 2017 - Arequipa, Peru

Zoals ik gisteren al had geschreven zouden we met een collectivo de grens over gaan. Joke had er nog niet erg veel vertrouwen in. Ze had 's nachts gedroomd dat de taxichauffeur er met de koffers van door ging.
Ook hadden we geen idee hoelang het zou gaan duren bij de grens. Vooral gezien onze eerdere ervaringen bij de grens met Chili. We hadden wel alle tijd want het vliegtuig naar Arequipa zou pas om 18.15 uur lokale tijd vertrekken. En in Peru is het 2 uur vroeger dan in Chili.
We waren om 12 uur Chileense tijd bij de busterminal. En hadden al meteen een taxi. Deze worden door een soort controleur toegewezen. Deze persoon houdt ook bij welke taxi vertrekt en met hoeveel mensen. We hadden gisteren al de tax betaald. Waarvoor geen idee. Maar de taxichauffeur moest de taxbonnetjes hebben. We moesten ook nog langs een loket om de grens formulieren op te halen. Meestal moet je die zelf invullen. Maar deze keer werd dat via de computer gedaan en kregen we een keurig uitgeprint en ingevuld formulier terug. Er werden meerdere kopieën gemaakt. Ook voor de chauffeur. Deze had ook nog een lijst bij zich van zijn passagiers. De kosten van het vervoer naar Tacna zijn ongeveer 6 euro per persoon. Geen geld voor een rit van ongeveer 60 km.
We kregen direct meer vertrouwen in de gehele procedure.
Dat werd bevestigd bij de grens overgang. De chauffeur begeleidde ons , hielp ons bij de loketten. En bij de controle van de bagage bij de Peruaanse grens.
Ook de controle van de paspoorten en het verkrijgen van de benodigde stempels verliep soepel. Er waren ook meerdere loketten. En dat allemaal in een nieuw modern gebouw. Alleen bij de Chileense grens waren er een paar onduidelijkheden, omdat op het inreis briefje andere paspoort nummers stonden vermeld dan in onze nieuwe paspoorten. Maar toen duidelijk werd dat we nieuwe hadden omdat de oude gestolen waren , mochten we meteen door.
Alles bij elkaar duurde de grens overgang nog geen half uur.
Om kwart over elf peruaanse tijd waren we op het vliegveld in Tacna. Anderhalf uur nadat we uit Arica waren vertrokken. Wel vreemd dat hier op nog geen 30 km van elkaar midden in de woestijn twee vliegvelden liggen.
Het zijn kleine, maar wel moderne vliegvelden. Te vergelijken met Maastricht.
De wachttijd hebben we doorgebracht met lezen, afgewisseld met koffie drinken en wat eten. Je moet toch wat doen.
De vlucht naar Arequipa duurde drie kwartier. Bij band voor de bagage stond keurig een stewardess te controleren of alle hier uitgestapte passagiers hun bagage kregen.

1. Netty van der Voort:
    24 februari 2017
    Hoi Joke en Gert jan, gelukkig zijn dromen bedrog maar kan me die droom wel voorstellen na jullie ervaring in Santiago. Wat een gedoe zeg bij de grens; moet je wel een hoop geduld hebben. Hier was het gister storm; de pannen vlogen bij ons van het dak en net toen de storm op zijn hoogtepunt was vlogen Paul en Anne naar Milaan. Hun vlucht ging terwijl alle andere vluchten geannuleerd werden de boffers. Ik was wel blij toen ze op de plaats van bestemming waren. Ze gaan voor de verandering weer eens skiën ;-). Jullie nog heel veel plezier in Peru en we blijven met veel plezier jullie reisverslag lezen. Wij gaan een weekje naar Schoorl ook leuk.