Uxmal

5 maart 2019 - Mérida, Mexico

Vandaag zijn we met het openbaar vervoer naar Uxmal gegaan. Niet om acht uur zoals gepland maar pas om 5 over negen. De website waar we onze informatie over bus diensten vandaan halen is toch niet helemaal betrouwbaar gebleken.  De reis duurde ongeveer anderhalf uur. En de bus stopte bij de ingang van de site. Uxmal beslaat een betrekkelijk klein gebied. Maar wel met grote, rijk gedecoreerde gebouwen uit de laat klassieke periode van de Maya cultuur. De gebouwen zijn gebouwd in de Puuc stijl. Deze stijl wordt gekenmerkt door rijk gedecoreerde gebouwen. Veel gebouwen in Uxmal zijn uitstekend bewaard gebleven. Beter dan bij andere locaties. Sommige gedeelten zijn gerestaureerd. Alleen de oorspronkelijke kleuren zijn niet hersteld. De gebouwen waren in verschillende soorten aarde tinten met veel rood geverfd.

Het is er veel minder toeristisch dan in Chitzen Itza. Geen groepen bus toeristen en totaal geen kraampjes met allerlei verkoop waar. Je kunt er rustig op je gemak rondwandelen en alles bekijken. Sommige piramides zijn ook te beklimmen. Als is dat bij een temperatuur van 36 graden en in de volle zon, niet echt handig. De grote piramide hebben we dan ook maar niet beklommen. Wel hebben we regelmatig in de schaduw gezeten om te genieten van het uitzicht op de gebouwen en om Joke's enkel rust te gunnen.

Het lijkt allemaal wel alsof we een rustige gemakkelijke vakantie hebben. En een beetje de toerist uithangen. Maar het is gewoon hard werken. Maar gelukkig hebben we een heel team achter ons staan. Bestaande uit een onderzoekster, een planner, een fotograaf en een fotografe,  een verslaggever en een blog beheerder. Met regelmatig werkoverleg over de planning van de reis. Dagelijks overleg over de keuze van de foto's die bij de blog worden geplaatst. Dagelijks een blog maken. Uitzoeken maar we nu weer kunnen gaan eten, enzovoort.

En dat allemaal bij een gemiddelde dag temperatuur van 36 graden. En dan is het nog maar pas einde winter. In de zomer loopt de temperatuur hier op tot boven de 40 graden. 's Avonds hebben we ook een uitgebreide discussie over de gewenste temperatuur van de airconditioning . Joke  vind 25 graden lekker. Ik heb liever 24 graden maar dat vind zij weer te koud.