Rustig dagje Merida

4 maart 2019 - Mérida, Mexico

Vandaag nog een aantal musea bezocht, die op ons lijstje voor Merida stonden. Als eerste het huis van de Montejo familie. Het is in 1540 gebouwd door de stichter van de stad. En omvatte toen een heel blok. Hij was een van de eerste conquistadores die Yucatan op de Mayas probeerde te veroveren. Dat ging niet zo gemakkelijk als andere delen van Amerika. De Mayas hebben zich tot het einde van de 18e eeuw verzet. En zijn daarna nog verschillende malen in opstand gekomen tegen de Spaanse overheersing. En de onderdrukking door diverse Mexicaanse regeringen. Onder andere in 1847.

Veel informatie over de Maya cultuur is te vinden in een mooi modern museum.  Ook wordt hier uitgebreid hun onderdrukking door de Spanjaarden,  de katholieke kerk en de diverse Mexicaanse regeringen belicht. Het is een mooi, modern opgezet museum. Met uitleg in drie talen. Maya, spaans en engels.

Ook hier komen regelmatig verkopers langs het terras. Soms ook kleine jongens die snoepjes proberen te verkopen. Toen we een biertje zaten te drinken en nachos met guacamole te eten, kwam er weer een langs. Hij vroeg waar wij vandaan kwamen. Uit holland. Tot onze verrassing  zei hij toen in goed nederlands, dat hij snoepjes verkocht om wat te kunnen eten. Dat moest natuurlijk beloond worden.

Wat ik ook niet wist, maar hier gezien heb, dat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn om in je mobiel te praten. Horizontaal voor de mond, met een hoek naar de mond,  horizontaal voor het oor, enzovoort. En ik heb na een tijdje aarzelen toch mijn panama hoed gekocht. Met natuurlijke airconditioning en gemaakt van palmvezels.

1. Wat een mooie foto van opa me Ben.:
    4 maart 2019
    Verstandig Gertjan de Panama hoed behoed je voor teveel zon en hij staat je goed👍
    Groeten Jeanette