Izamal

3 maart 2019 - Izamal, Mexico

Vandaag rustig begonnen,  met een uitgebreid Yucatans ontbijt. Te uitgebreid om eerlijk te zijn. Fruitsalade,  scrambled eggs met ham of met gemalen worstjes, bonenpasta met nachos , toast, koffie en een plaatselijk groen drankje van een soort spinazie. Erg lekker allemaal maar veel te veel. Daarna hebben we een taxi genomen naar het busstation voor een tocht naar Izamal. De taxichauffeur gaf ons een goede raad. We konden beter met een collectivo gaan dan met de bus. De eerste zou er een uur over doen. De bus ongeveer twee uur. De keuze was niet moeilijk.  We werden op een straathoek afgezet.  Daar zat een man achter een klein tafeltje, bij hem konden we kaartjes kopen voor de collectivo. Voor 70 pesos, ongeveer drie euro voor twee personen kregen we twee fiches.  Geen geld voor een rit van een uur. In te leveren bij de chauffeur. De collectivo zat helemaal vol. Tijdens de rit bleek duidelijk dat Merida een grote stad is. Ik heb het opgezocht.  Ongeveer 900.000 inwoners,  waarvan 60 % Mayas.

Izamal is een stad die gebouwd is op de resten van een oude Maya stad. Er bevinden zich nog de resten van een tweetal oude Maya tempels midden in het stadje. Waaronder een van de grootste van Yucatan.  De Kinich Kak Moo. Boven op een groot piramide vormig plateau staat nog een piramide. Het  plateau hebben we bezocht. En beklommen bij een temperatuur van 36 graden. De top piramide hebben we maar overgeslagen vanwege de hitte. En dan is het hier pas einde winter. Op een andere piramide is in de 16e eeuw het Convento de San Antonio de Padua, op zijn brabants  het klooster van den heilige Antonius van Padua, gebouwd. Een van de stichters van het klooster had uit geloofsovertuiging alle Maya geschriften verbrand, maar kreeg achteraf spijt en heeft toen geprobeerd deze uit zijn geheugen te reconstrueren.  De Mayas zijn de enige pre-colombiaanse cultuur die een schrift kende.

Izamal staat bekend als El pueblo amarrillo. Of te wel het gele stadje. Alle huizen zijn namelijk aan de buitenkant geel geverfd. Iets anders dan de andere steden of dorpen waar ze alle mogelijke kleuren gebruiken. Onder een arcade zagen we nog een opticien, die brillen verkocht , door verschillende soorten lenzen voor de ogen van zijn klant te houden en te kijken met welke hij het beste letters op de muur kon lezen.