Krokodillen en Lamantijnen

26 maart 2019 - Placencia, Belize

Vandaag hebben we een tour naar de Monkey rivier gemaakt. Hadden we gisteren nog wat twijfels of de tour door zou gaan, vanmorgen bleken deze twijfels onterecht.  We waren al voor acht uur bij de kade achter het benzine station. Jason, die ons op zou komen halen had ons al gezien. Wel moesten we nog even, een uurtje,  wachten op de andere passagiers. Of dat een probleem was. Nee, want een andere keuze hadden we niet. En we zijn in de Caraïben, dus gewoon wachten en genieten van alles wat langskomt. Gelukkig waren ze er iets over achten al. Een Amerikaans gezin met vier kinderen in de leeftijd van vier tot elf. In Amerika mogen ze een week vrij nemen van school. Mits de reis een educatief doel heeft. De eerste drie kwartier ging door de lagune en door mangrovebossen. Aangekomen in Monkeyriver town, moesten we eerst doorgeven wat we voor lunch wilden. We hadden de keuze tussen kip of vis , beiden met rijst. Vervolgens zijn we rustig de rivier op gevaren  op zoek naar vogels en krokodillen. Ondertussen werden de kinderen dik ingesmeerd met iets groenachtigs tegen de insecten en ook nog een paar keer tegen zonnebrand. Er was veel te zien. Een Osprey, dit is een zee of rivier havik. Verschillende soorten reigers. Schildpadden, leguanen en een aantal krokodillen.  Ook een aantal vleermuizen tegen een boomstronk gekleefd. Ze zijn zo goed gecamoufleerd dat ze bijna niet opvallen. Op de terugweg hebben we nog een wandeling door het oerwoud gemaakt. Vooraf werden de kinderen nog helemaal bespoten met anti insecten middel. Ook de kleding. Volgens mij liepen we volkomen veilig door het bos.  Omgeven door een walm van een anti insecten middel. Geen insect dat zich in de buurt durfde te vertonen. Daarna op zoek naar de brulapen, waar de rivier zijn naam aan heeft ontleend. Ze zitten er volop. Onderweg kregen we ook nog uitgebreid uitleg over de medicinale eigenschappen van de verschillende bomen en planten.  Na de lunch terug met de boot op zoek naar Lamantijnen. Dit is een soort zeekoe,  die graast op de bodem van lagunes en in de ondiepe zeekust. Wij hadden gedacht dat je er dichtbij zou komen. Dat ze langs de boot zouden zwemmen. Niets was minder waar. Je mocht blij zijn met een korte blik op een snuit boven water. Of een glimp van een bruin lichaam. Maar we  hebben er toch nog verschillende gezien. Ondertussen waren de moeder en Amerikaanse kinderen bezig met het opnoemen van de landen met een bepaalde beginletter. Of dit nu bij het educatieve deel van de vakantie behoorde, geen idee.