Cocora vallei

14 februari 2019 - Salento, Colombia

Ons tweede nostalgische rondje. Alleen aan de trip van twee jaar geleden heb ik niet zulke goede herinneringen. Ik weet het nog heel goed. Zo snel mogelijk uit de jeep springen en naar de dichtstbijzijnde wc rennen. Daarna geprobeerd een stukje te wandelen. Om weer snel om te keren en weer naar het toilet te gaan. We zijn toen maar wat gaan eten in het restaurant bij de ingang van de vallei. Ondertussen nog een paar keer naar het toilet. En in de stromende regen weer terug naar Salento.  Dat was toen geen succes.

Vandaag was het gelukkig veel relaxter.  En het weer was ook veel beter, met een lekker zonnetje. Op ons gemak met een Willy, een soort Jeep naar de Vallei. Het lopen helling op viel wel tegen, maar dat lag meer aan het helling op wandelen op ongeveer 1900 meter hoogte met  mijn toch beperkte longcapaciteit. Desondanks hebben we toch lekker rustig een eind gewandeld.  Daarna nog in het restaurant een typisch Colombiaans gerecht gegeten. Aripa, een soort van maiskoek. Die hadden we vorige keer ook gehad. Alleen waren die toen niet zo lekker als nu. Toen we terug kwamen bij de parkeerplaats van de Willy's stond er een lange rij mensen te wachten. Het duurde en duurde maar en de rij werd steeds langer. De geruchten gingen dat er over een uur 3 Willy's zouden komen. Lang niet genoeg om iedereen te vervoeren. In het was nog behoorlijk heet in de volle zon. Twee  Nederlandse meisjes besloten toen maar een taxi te bellen. Daar hadden we natuurlijk ook wel interesse in. Die was er echter ook niet meteen. Het is ongeveer twintig minuten met een auto vanuit Salento naar het begin van de Cocora vallei. Terwijl wij met zijn vieren stonden te wachten op de taxi begonnen de Willy's te arriveren. Uiteindelijk waren we nog de laatsten die uit de Cocora  vallei vertrokken. Dat zul je nu altijd hebben.  Denk je snel te zijn, ben je nog de laatste. Maar wel een stuk comfortabeler.

De Cocora vallei is een prachtig gebied, met de alleen hier voorkomende waspalmen van wel 60 meter hoog.  Het is een mooi gebied om te wandelen. Het is ook een veel bezocht gebied.

Het eten was, in hetzelfde restaurant als gisteren en eergisteren,  weer erg goed. Maar niet zo gezellig als gisteren. Eerst zaten we aan tafel bij een uitgeblust amerikaans stel. Daarna kwam er een ook niet zo spraakzaam frans rans stel bij ons aan tafel zitten.

1. Wat een mooie foto van opa me Ben.:
    14 februari 2019
    Prachtige vallei en wederom
    mooie foto’s idd die palmen zo mooi👍