Voorbereiding: regelen

2 december 2016 - Waalre, Nederland

Er zijn nog een aantal andere zaken die geregeld moeten worden, vooral een aantal praktische zaken. Een handige website met veel tips is: http://www.reisjunk.nl

Vaccinaties
Hierover is veel informatie te vinden op internet. Wij zijn hiervoor naar de GGD geweest.
Enkele websites zijn:
www.vaccinatiesopreis.nl
www.gezondopreis.nl
www.ggdreisvaccinaties.nl
www.thuisvaccinatie.nl

Het is aan te raden om op meerdere sites informatie in te winnen. Wij hebben in Zuid-Afrika gemerkt dat vooral voor Malaria de informatie nog al afwijkt.
Voor de te bezoeken landen in Zuid-Amerika werden de volgende vaccinaties aangeraden:

DTP ( difterie, tetanus en polio), deze was ook niet meer nodig, omdat de vaccinatie in 2014 nog 10 jaar geldig is

Hepatitis A, was niet meer nodig, omdat wanneer je binnen een jaar de vaccinatie herhaalt deze 30 tot 40 jaar geldig is.
We hebben voor deze reis alleen de volgende vaccinaties genomen.

Gele koorts ( wel verplicht wanneer je van een land waar gele koorts voorkomt reist naar een ander land)
Rabiës, aan te raden de ziekte is dodelijk en er is zelden een antiserum voorhanden.

Verder is het handig niet alleen naar de verplichte vaccinaties te kijken maar ook naar de risico’s van het niet vaccineren. Wij hebben ons ook laten vaccineren tegen Rabiës, ondanks de hoge kosten hiervan. Dat dit geen overbodige luxe is blijkt uit het verhaal van een collega van mij. Hij en zijn vrouw moesten hun reis naar Ecuador na twee dagen al afbreken, omdat zij gebeten was door een hond en er nergens anti serum aanwezig was.

Medicijnen:
Malaria tabletten, anti diarree, ORS, Ibuprofen en paracetamol, antibiotica, eerste hulp pakket.
Credit card, bankpasjes
Meerdere bankrekeningen en meerdere pasjes ingeval van verlies of diefstal.
Vooral indien er ingeval van diefstal van een bankpasje de rekening wordt leeg getrokken. Machtigen derde voor het gebruik van de bankrekeningen.

Kopieën papieren
Alle pasjes, paspoorten, rijbewijzen en dergelijke kopiëren, inscannen en opslaan via email of in de Cloud,
Gegevens ambassades e.d.
Hopelijk niet nodig, maar wel handig als je ze bij je hebt. Hiervoor is ook een handige App van Buitenlandse zaken.

Handige apps bijvoorbeeld: bankzaken regelen via gsm of tablet, gps, kaarten bij voorkeur ook offline, weerbericht, wisselkoersen, vertaal apps, tripadvisor enz.

Opslag ruimte in de Cloud.
Er zijn een aantal gratis mogelijkheden bijv. OneDrive, Googledrive of Dropbox
Ieder met hun beperkingen. Voor uitbreiding van de opslag capaciteit moet vaak worden bijbetaald. Ik heb gekozen voor zowel OneDrive alswel Googledrive. Beiden bieden 15 GB vrije ruimte.

Blog aanmaken.
Ik heb hiervoor de verschillende mogelijke websites bekeken.
Mogelijkheden zijn:

www.reislogger.nl
www.gaatverweg.nl
www.volgmijnreis.nl
www.pindat.nl
www.waarbenjijnu.nl
www.reismee.nl

Ik heb gekozen voor http://www.reislogger.nl omdat deze geen beperkingen telt voor het aantal verhalen, het aantal foto’s en de mogelijkheid bied om tegen betaling geen reclame meer op de reisblog te hebben en verder de keuze bied tussen een aantal lay-outs. Een criterium was ook dat er een App was om offline op een tablet de verhalen te maken en later te uploaden.
Ik moet zeggen dat de onderlinge verschillen niet erg groot zijn en een keuze voor een bepaalde site persoonlijk is.

Reisverzekering.
Wij hebben al een doorlopende reisverzekering.
Handig is wel om de dekking ervan te controleren en te vergelijken met de dekking van de ziektekosten verzekering.

Op orde maken huis.
Omdat we 4 maanden weg zijn moet er geregeld worden dat het huis in de gaten word gehouden, dat de post wordt bekeken, en indien nodig dat er een bericht word doorgestuurd. De krant moet worden opgezegd. De verwarming afgesteld op minimale verwarming. Thuis komen in een huis dat 4 maanden niet is verwarmd is niet aangenaam. Belasting aangifte uitstellen tot mei. Ook een NEE-NEE sticker is handig om overbodige post te voorkomen. En de tijdelijk niet meer nodige huishoudelijke apparatuur afsluiten.

Wat neem je mee.

Handige websites zijn:
www.ikneemmee.nl,
www.joho.nl

We zijn van plan zo licht mogelijk te reizen.
We gebruiken twee zogenaamde duffels, tassen, die ook riemen hebben om hem op de rug te dragen. Die van mij is al uitgeprobeerd in Zuid-Afrika. En twee kleine rugzakken voor onderweg.

Verder kleding in lagen. Goede ingelopen wandelschoenen. E-readers, camera’s, gsm’s, tablet, externe harddisk, usb stick, opladers, wereldstekker, powerbank, gsm, extra batterijen en SD kaartjes.
Zaklamp, hangsloten, zakje voor passen, Leatherman, kleding tassen, plastic zakken.

1. Piet Swaans:
    15 december 2016
    Beste Gert-Jan en Joke,
    Een goede (reis-)voorbereiding is het halve werk. Jullie hebben er, zo te zien, geen half werk van gemaakt. Ik wens jullie alvast heel veel plezier, geniet er van.
    Groetjes, je ex-collega Piet.
  2. Roger Hesselberth:
    Beste Gert-Jan en Joke,

Een goede start van je pensioen, bedankt voor de prettige samenwerking en geniet samen van deze mooie reis.

Groet Roger Hesselberth
  3. Agnes:
    Beste Gert-Jan en Joke.
    De receptie bij het Witven was al een goede start.
    Het was een gezellig, gemoedelijk 'afscheid'.
    De site ziet er professioneel uit, complimenten!
    Ik wens jullie een fantastische tijd!
    Groet,
    Agnes
  4. Marlon:
    Hoi Gert-Jan en Joke,
    Jammer dat ik je niet meer heb gezien op je laatste werkdag.
    Heel erg bedankt voor de samenwerking en heel veel plezier tijdens deze ontdekkingsreis.

Groetjes, Marlon Hulshorst.
  5. Mariette:
    18 december 2016
    Zal er straks eens rustig voor gaan zitten, het is een heel verhaal.
    Geweldig dat jullie de reis zo voorbereid hebben.
    Nogmaals wens jullie samen een fantastische reis toe.
    Groeten,
    Mariëtte
  6. Netty van der Voort:
    18 december 2016
    Hoi Joke en Gert-Jan,
    Wij wensen jullie een hele mooie en inspirerende reis toe. Ook wij hebben de verhalen van Anne gehoord en begrijpen waarom jullie voor Zuid-Ameika hebben gekozen. Fijn dat we jullie via dit reisblog kunnen volgen. Gezellige kerstdagen en een gelukkig en gezond 2017. Groeten Jelle en Netty
  7. Marij Bergen:
    19 december 2016
    Hé Gert-Jan,
    Ook ik heb jouw laatste werkdag gemist (griepje).
    Alsnog bedankt voor de samenwerking en vooral
    mucha felicidad y mucho éxito en sus nueva vida.
    Groet van Marij Bergen
  8. Tamara:
    21 december 2016
    Hoi Joke en Gert-Jan,

Via deze weg wens ik jullie een goede reis en veel plezier bij dit
    avontuur.
    Fijne Kerstdagen en een gezond 2017.
    Geniet van alle indrukken.
    Groetjes, Tamara
  9. Mieke Kerkhoven:
    27 december 2016
    Morgen is het eindelijk zover. Een goede, fijne reis saampjes. Geniet ervan!!