Voorbereiding: planning

1 december 2016 - Waalre, Nederland

Het plan voor deze reis is ontstaan na de Zuid-Amerika reis van Anne. Zij heeft in 2014 een 5 maand durende rondreis gemaakt beginnend in Rio de Janeiro en eindigend in Bogota. Haar verhalen en foto’s hebben ons toen op het idee gebracht om ook een keer naar Zuid-Amerika te gaan. Patagonië stond bovendien ook nog de lijst van gebieden die we nog een keer wilden bezoeken. De beste tijd om naar Patagonië te gaan is wanneer het daar zomer is, dus in onze winter. Dit zou perfect aansluiten op het ingaan van mijn pensioen in december 2016. Joke zou dan haar opgespaarde BAPO ( een soort van senioren verlof voor onderwijzend personeel) kunnen opnemen.

Na een berekening van het aantal gespaarde uren bleek dat we ongeveer 4 maanden zouden kunnen gaan. Dus vanaf eind december 2016 tot begin mei 2017. Een voorwaarde voor het mogen opnemen van de BAPO was wel dat haar directeur toestemming zou geven. En ook moest er nog overeenstemming over zijn het aantal uren dat gespaard was. Dit is inmiddels geregeld.

In 2015 zijn we begonnen met Spaanse les, omdat er niet overal in Zuid-Amerika Engels word gesproken. Ook is het wel makkelijk wanneer je een aantal basis dingen kunt vragen en ook het antwoord kunt verstaan.

Bij een dergelijke reis is het gezien de toch beperkte tijd, belangrijk om een globale planning te maken van de plaatsen die je wilt gaan bezoeken en hoe je daar kunt komen. En enige dat vooraf vaststond was dat we wilden beginnen in Buenos Aires, vervolgens naar Patagonië gaan en weer naar huis gaan vanuit Bogota. Wat in ieder geval op de lijst stond was Machu Pichu, het amazone gebied en de Galapagos eilanden. En verder het Titicaca meer en de zoutvlakte van Uyuni. Die laatste twee bleken achteraf niet haalbaar omdat beiden boven de 4000 meter hoogte liggen. En dat voor mijn longen niet haalbaar is.

De afgelopen tijd hebben we reisboeken bestudeerd en internet geraadpleegd om erachter te komen wat er allemaal te zien is. De hoogtepunten zijn wel bekend, maar we hadden geen idee wat er nog meer te zien is. We hebben ook gekeken naar de reisschema’s van georganiseerde reizen. Hierdoor kun je een beeld krijgen van de belangrijkste bezienswaardigheden. We hebben inmiddels een goed idee van de plaatsen die we willen gaan bezoeken. Omdat we van Puerto Natalis naar Puerto Monti per boot willen gaan en omdat het dan hoogseizoen is, moesten we de boot al van te voren boeken. Ook de verblijven en de vliegreizen tussen Buenos Aires hebben we om dezelfde reden al geboekt. Per internet is dat allemaal uitstekend te regelen. Voor de periode daarna hebben we alleen een globale planning gemaakt. We hebben al wel een lijst gemaakt van de globale kosten van het openbaar vervoer en de lokale vluchten. En ook een lijst van busmaatschappijen. En alles ook opgeslagen in de Cloud, zodat je er wanneer er WIFI is altijd bij kan.