Leguanen in het park

15 maart 2017 - Guayaquil, Ecuador

Vandaag zou een hele dag reizen worden met de bus van Alausi naar Guayaquil.  We rekenden op een totale duur van ongeveer 8 uur. Om 9 uur vertrok de bus. Er kon alleen op de dag van vertrek een kaartje worden gekocht. In een soort van open garage waarin twee bussen konden staan. Hier is maar een busmaatschappij. De "busterminal " lag op ongeveer 200 meter van het hostel. Omdat we geen zin hadden om met onze zware tassen te sjouwen hebben we heel decadent een taxi genomen voor 1 dollar. De bus was ook niet duur 3,25 dollar per persoon in alweer een luxe bus. Daar kun je bij ons nauwelijks voor naar het centrum van Eindhoven.

De reis ging door een prachtig berglandschap. Met veel kleine dorpjes en op bijna ontoegankelijke hellingen nog akkers.  De bergen zijn helemaal begroeid met bos , lage struiken of gras. Op sommige plaatsen zijn diepe erosie geulen en aardverschuivingen te zijn. Het gevolg van het kappen van het bos.  Onderweg word er gestopt voor iedereen die mee wil, ook al is er geen halte. Vaak vrouwen in klederdracht. Op verzoek wordt er gestopt om weer uit te stappen. Een  keer werd er zelfs gestopt voor een vrouw, die even wat broodjes wilde gaan kopen bij een bakker. In de grotere plaatsen komen er verkopers aan boord die etenswaren of fruit en vruchten verkopen. Aan het eind van het dorp word er gestopt om ze er weer uit te laten.

Na twee uur waren we uit de bergen en reden we door een gebied met grote bananen plantages en suikerriet velden.

Veel eerder dan verwacht kwamen we aan in Guayaquil.  Op een enorm grote busterminal met zeker ruimte voor meer dan 60 bussen. En grote ruimtes met winkels, loketten en eetgelegenheden. Het leek wel een vliegveld. En weer hebben we decadent gedaan en onze bagage laten vervoeren door een man met een karretje voor 2 dollar. Lekker gemakkelijk. Toen een taxi genomen naar het hotel. Dat leek in eerste instantie nergens op. Een dichte deur met een naam bordje erboven. Binnen viel alles reuze mee. Een kleine balie met iemand die goed engels sprak. De kamer is eenvoudig maar goed. En dat voor maar 36 dollar voor twee nachten.

Na een tijdje zijn we de stad ingegaan om nog wat inkopen te doen voor de Galapagos. We kwamen door een paar straten vol met allerlei markt kraampjes. Omdat we slechte ervaringen hadden met dat soort straatjes zijn we, nadat we slippers hadden gekocht voor de Galapagos, maar snel naar een rustiger straat gegaan. In het echte centrum zijn de betere straten en de betere winkels.  Alleen weinig leuke restaurants. Op het centrale plein zagen we ineens een grote leguaan.  Het bleek niet de enige te zijn. Ze zitten hier met tientallen. Er ze zijn handtam. Je kunt er zelfs zakjes sla kopen om ze te voeren. Ze laten zich ook aaien.  Iedereen is heel vriendelijk voor ze. Trouwens ze zijn hier in Zuid-Amerika over het algemeen erg vriendelijk voor dieren.