Cuzco

1 maart 2017 - Cusco, Peru

Vandaag zijn we op de zelfde wijze weer terug gereisd naar Cuzco. Toen we 's morgens opstonden scheen de zon volop. Diegenen die vandaag naar Machu Picchu gingen hadden geluk. Hoewel wij Machu Picchu met mist sluiers eigenlijk liever hebben. Het geeft de stad iets mystieks. Maar de zon gaf wel de gelegenheid om een paar foto's te maken van de bergen bij Aguas Calientes. In de trein zaten we tegenover een jong stel Canadezen van Indiase afkomst. Ze hadden maar twee weken vakantie per jaar . Maar waren verzot op reizen. Ze reageerden heel enthousiast toen ze hoorden dat wij 4 maanden aan het reizen zijn. We hebben gezellig een tijdje met hen gesproken. Op het station stond de taxichauffeur al op ons te wachten. Wat een luxe toch. Nadat we in Cuzco waren aangekomen hebben we nog rustig wat rond gewandeld om nog een paar bezienswaardigheden te bekijken waar we de vorige keer niet aan waren toegekomen. Onder andere een paar oude muren uit de Inka tijd. Deze bestaan uit gigantische stenen, die naadloos op elkaar aansluiten . En dan ook nog inspringende hoeken hebben. Er is een steen met zelfs 12 hoeken. Cuzco is de oude hoofdstad van het Inka rijk. Het is een mooie stad met naast de overblijfselen uit de Inka tijd, veel oude gebouwen uit de tijd van de Spaanse overheersing. Vervolgens op een plein wat gedronken en gewinkeld. In een van deze winkels was een vrouw met een klein jongetje in een draagband op haar rug, dat vriendelijk begon te lachen, toen hij zag dat we naar hem keken. De vrouw vond het goed dat we een paar foto's namen.

Het lijkt dat we toch langzamerhand een beetje aan de hoogte gewend raken. We voelen ons in ieder geval beter.

Wat ons ook opvalt is dat er veel mooie kledingwinkels zijn. Alles wordt ook goed schoon gehouden. De dorpen onderweg zagen er wel veel armoediger uit. Maar wij krijgen ook de indruk dat er in heel Zuid-Amerika weinig aandacht wordt besteed aan de buitenkant van de huizen.