Naar Trinidad

25 april 2019 - Trinidad, Cuba

Op aanraden van de eigenaresse van onze Casa Particulares hadden we onze reis met de bus veranderd in een reis met een collectivo via El Nicho naar Trinidad. Helaas was het annuleren van de busreis niet mogelijk omdat dit volgens de man in het kantoor van Viazul, dat overigens verstopt zat in een verborgen hoek in de kelder van de busterminal,  alleen mogelijk was via Internet. En daar konden we gisteren geen verbinding mee krijgen. Het is en blijft Cuba. We zijn al heel tevreden dat er internet is. 's Morgens om negen uur stond onze collectivo voor de deur. Er was iemand op een brommer om als tussenpersoon te dienen tussen de chauffeur en ons. Waarom dat nou via een tussenpersoon moest, geen idee. Het verschil tussen een collectivo en een taxi in Cuba is dat in een taxi meestal twee personen zitten en in een collectivo zoveel mogelijk. Verder zijn beiden oude auto's. In de rest van Zuid-Amerika zijn het busjes. We zaten exclusief de chauffeur met zijn vijven in de auto. De reis naar El Nicho ging door een mooi landschap met landbouwgrond en bergen. Veel lokaal verkeer gaat hier nog met paard en wagen. Of te paard. Ook zie je nog veel revolutionaire teksten op de muren. En veel afbeeldingen van Che Guevara. Che is hier nog echt een held. Waarschijnlijk omdat hij in tegenstelling tot Fidel Castro zo verstandig is geweest om op het hoogtepunt van zijn roem te worden vermoord. El Nicho is een mooi natuurgebied gebied in de bergen met een aantal mooie watervallen. Onze auto had het soms moeilijk om de hellingen op te komen. We hoefden nog net niet te duwen. Op de parkeerplaats had onze chauffeur zijn auto niet in de schaduw geparkeerd maar op een helling.  Toen we wegreden bleek waarom. Hij starte de motor door op de helling snelheid te maken. Het zijn ook minimaal 60 jaar oude auto's. We hebben zowel van de rit alswel van de watervallen genoten. Weer eens iets anders dan een oud stadje. Maar aan het eind hadden we er toch genoeg van om al die tijd in die hitte op stoelen met kunststof bekleding opgepakt op de voorbank te zitten.

1. Ans en Kees:
    25 april 2019
    We blijven genieten van jullie verhalen en mooie foto’s,jammer van de gekneusde ribben van Joke.Beterschap!