Een lange reisdag

11 maart 2019 - Antigua, Guatemala

Vanmorgen zijn we om drie uur opgestaan.  Op het vliegveld werd onze bagage vooraf handmatig gecontroleerd. Maar wel op een heel globale manier. Het vliegtuig naar Mexico stad vertrok om 5 uur in de ochtend.  Om kwart voor zeven waren we geland. Om vervolgens tot kwart over een 's middags te wachten en te lezen en nog weer te wachten. We hadden een goed restaurant op de luchthaven gevonden met  gemakkelijke stoelen. Nadat we eerst nog wat rond gewandeld hadden over de vertrekhal.  Schiphol is groot, maar de luchthaven van Mexico City is heel uitgestrekt. Toen we bij de gate zaten werden onze namen nog omgeroepen. Ze hadden geen gegevens over een vlucht uit Guatemala. Gelukkig heb ik alle gegevens van de geboekte vluchten op mijn telefoon gezet. Vreemd genoeg kregen we nergens een uitreis stempel uit Mexico in ons paspoort. De vlucht naar Guatemala verliep volgens de planning. Vlot door de douane. Vooraf hadden we een inreis formulier moeten invullen. De voorste helft werd in genomen bij de paspoort controle. Met onze bagage moesten we nog door de bagage controle. Hier werd het tweede deel van het formulier ingenomen. Daarna op een knop drukken,  bij groen licht mochten we door lopen. We kregen groen licht. En waren nu helemaal door alle controles heen. Wij opzoek naar een pinautomaat. Die bleek aan de andere kant van de douane te zijn. Dus Joke weer terug door de douane. Geen probleem hoor. En daarna weer langs alle al eerder gepasseerde controles. Alleen hoefde er deze keer niets gecontroleerd te worden. Volgens mij lukt dat in Nederland niet. De shuttle dienst van het hotel stond al te wachten. De rit duurde ongeveer een uur. Tot we in Antigua de zondag processie tegen kwamen. Het wachten duurde zeker een half uur. Ongeveer om kwart voor vijf waren we in het hotel.  We hadden ontzettend veel zin in een biertje,  dus gauw naar het centrale plein. Dit en de omliggende straten waren nog vol met Guatemalteken. Met nog veel deelnemers aan de processie in speciale kledij. En ballon verkopers met ballonnen met gekleurde lichtjes.