Antigua dag een

12 maart 2019 - Antigua Guatemala, Guatemala

Vandaag stond in teken van de zoektocht naar vervoer. Vooral de mogelijkheden om van Antigua via Guatemala City  naar Rio Dulce te komen, waren nog niet echt duidelijk. En op internet was ook weinig te vinden. Op de bus terminal in Antigua stonden alleen maar chicken bussen. Leuk om te zien, en om misschien een dag tochtje te maken. Maar om daar nou met bagage en al mee te reizen is toch iets heel anders. Volgens mij zijn de meeste chicken bussen in meer of mindere mate omgebouwde oude Amerikaanse schoolbussen. Op sommige staat er nog schoolbus op en ook van welk school district ze afkomstig waren. Na lang zoeken en vragen kwamen we eindelijk bij de toeristische informatie. Dat kantoor ligt natuurlijk niet aan of dichtbij het centrale plein,  maar een aantal blokken daar vandaan.  Daar kregen  eindelijk duidelijke informatie. Bij elk reisbureau of groter hotel kun je tickets kopen voor kleinere busjes, die je ook nog ophalen bij het hotel. En ook weer afzetten bij het volgende hotel. Een dergelijk busje kon ons ook afzetten op de juiste bus terminal voor de bus naar Rio Dulce. Er zijn namelijk veel verschillende bus terminals in Guatemala City. En dat is geen stad waar je met bagage wilt overstappen. Bij het eerste grotere hotel, spraken ze goed Engels en konden ze dat allemaal voor ons regelen. Met zijn tweeën voor 20 dollar per ritje. Van zo'n anderhalf uur naar Guatemala City  tot ongeveer twee uur naar Panajachel aan het meer van Atitlan. Dat was dus ook weer geregeld.

Daarna geluncht met nachos met groenten, tomatensaus en bonenpasta. De portie was zo groot dat we met zijn tweeën nog niet de helft op konden. En om zoals veel Amerikanen doen om een doggybag te vragen, ging ons te ver. Ook hebben we nog de resten van de kathedraal bezocht. Deze was zoals veel gebouwen in Antigua als gevolg van een zware aardbeving in 1773 verwoest. De meeste woningen en andere gebouwen zijn daarna weer opgebouwd.  Behalve een aantal kerken. Antigua was van de stichting in 1543 tot 1773 de hoofdstad van Guatemala. Het heeft nog veel gebouwen uit de koloniale tijd, met hobbelige met keien geplaveide straten.

De chicken  bussen hebben hun vertrek punt op een terrein naast een grote overdekte markt. Waar alles te koop is. Van gereedschap,  televisies, schoenen en kleding tot damesslips met opvulling voor de billen. Dikke billen zijn in Zuid- en Centraal-Amerika de grote mode. En als je ze dan niet zelf hebt, zoals veel vrouwen hier, dan zijn er altijd nog slips of beter gezegd onderbroeken met opvulling. Uit onderzoek op internet bleek vanmiddag dat ze in Nederland ook te krijgen zijn. Misschien wordt het bij ons ook wel de nieuwe mode.

1. Wat een mooie foto van opa me Ben.:
    13 maart 2019
    Wat kleurrijk allemaal. Prachtige gebouwen. En het billenondergoed geweldig.
    Mooi verhaal weer Gertjan.
    Geniet.
    Groetjes Jeanette
  2. Wat een mooie foto van opa me Ben.:
    13 maart 2019
    Heb het filmpje gekeken wat een hoop bussen.