Op weg naar de Big Apple

7 april 2022 - New York City, Verenigde Staten

De eerste dag zit er op . Een lange dag, vanmorgen om 7 uur opgestaan,  Jolanda heeft ons om half negen opgehaald en met hun auto naar het station in Eindhoven gebracht.  De trein vertrok op tijd. Voor ons zat een groep huisartsen en praktijkassitenten.  We hebben veel geleerd over de voor en nadelen van een 15 minuten spreekuur. Op Schiphol verliep alles vlot. We waren een van de eersten om onze bagage in te checken.  Wel werd gecontroleerd of we gevaccineerd en getest waren. En ik heb ook nog een paar keer gezwaaid met mijn vrijstelling van het dragen van een mondkapje.  Wanneer je zoiets hebt dan moet je daar van profiteren. De vlucht naar Reykjavik verliep  vlot.

Daar moesten we overstappen op een andere vlucht naar New York.  Alleen waar was de incheckbalie? Meestal is dit een lange rij met balies. Na een paar keer vragen kwamen we terecht bij een service desk, ergens verstopt in een hoekje.  Hier werd nog een keer gevraagd of we gevaccineerd en getest waren. Er werd ook nog even door een leerling deskmedewerker een demonstratie gegeven , hoe je in het engels iets omroept. Hij vond dat hij het goed had gedaan, ik heb hem dus maar een bescheiden applausje gegeven. We zijn om zeven uur onze tijd vertrokken uit IJsland, na een trage boarding en komen om zeven uur New Yorkse tijd aan. Geen tijd verloren dus. Helaas is het dan wel  ongeveer half  één nederlandse tijd.
We hadden wel lekker veel ruimte in het vliegtuig. Allebei hadden we niemand naast ons. Het was lang niet vol.

Voor de paspoortcontrole stond een gigantische rij mensen, waar maar weing vooruitgang inzat. Na zeker drie kwartier gingen we een hoek om. Daar zette de rij zich nog verder voort. Nu werd duidelijk waarom het zolang duurde. Er was wel een rij met balies, maar er waren er in het begin maar drie open. Later gingen er twee dicht zodat er uiteindelijk maar een overbleef. En die had een traag werkende computer. Ook moesten nog vingerafdrukken gescand worden. Ondertussen hadden we al een levendige berichten uitwisseling met onze chauffeur.  Met de vraag waar we bleven. En aan het eind een bericht dat de 90 minuten wachttijd voorbij was. En of we akkoord gingen met 30 dollar extra per halfuur wachttijd. Dat hebben toch maar gedaan. Je moet wel. En toen waren we nog bezorgd om de controle van onze vaccinatie bewijzen en eventuele andere controles.  Tot onze grote verbazing konden we na de paspoortcontrole onze bagage ophalen en gewoon naar buiten lopen. Meer dan anderhalf uur hebben we met nog vele anderen in de rij gestaan voor één balie Daar was het nog even zoeken naar de taxi. Maar uiteindelijk waren we dan toch om ongeveer half tien New Yorkse tijd in het hotel.  Nu slapen en dan zien we morgen wel verder.

1. Wat een mooie foto van opa me Ben.:
    8 april 2022
    Goed om te horen dat jullie reis is gestart.
    En ja dat is Amerika voor dat je daar eens voorbij de douane bent daar heb je veel geduld voor nodig.
    Nog niets verandert hoor ik wel. Hele goede reis en ik volg met veel plezier de journaals van Gert Jan. Groeten Jeanette