Regen en nog veel meer regen

8 april 2022 - New York City, Verenigde Staten

Vanmorgen lekker uitgeslapen.  Nadat we gedoucht hadden zijn we opzoek gegaan naar een supermarkt om yoghurt te kopen voor ons ontbijt.  Die was moeilijk te vinden. Maar na een tijdje wandelen hadden we er een gevonden.  We wilden ook een fles wijn kopen. We zien er blijkbaar nog zo jong uit dat we ons identiteitsbewijs moesten laten zien. Maar die hadden we niet bij ons. Na enig overleg van de jongen achter de kassa met zijn chef mochten we de fles toch meenemen. Ondertussen was het begonnen te regenen. Ook was het behoorlijk koud. Nadat we de spullen hadden afgeleverd op de hotelkamer en wat warmers hadden aangetrokken hebben we besloten om naar het Metropolitan Museum te gaan. Met de metro. Eerst nog een paar 7 daagse kaarten gekocht, dit is de goedkoopste optie. Wanneer we losse kaartjes zouden kopen zijn we duurder uit. Nu kunnen we onbeperkt reizen. Na een paar keer overstappen,  alles is nieuw in zo'n grote stad, kwamen we aan bij het museum. Dat ligt aan 5th avenue in Central Park. Bij de ingang stond een lange rij wachtenden. Ondanks dat de rij goed doorliep,  waren nog we nog behoorlijk nat geworden. Hier werden we wel op de juiste leeftijd ingeschat en konden we met senioren korting naar binnen. We waren toe aan koffie, dus dwars door de Egyptische wing naar het restaurant. Ook daar weer een lange rij wachtenden.  Ze hadden van alles, salades, sandwiches,  wraps en koeken.  En alles in plastic wegwerpbakjes, vanwege de hygiëne en corona, de koffie mochten we zelf in wegwerp bekers inschenken.  We hebben aan tafel nog even zitten praten met een Amerikaanse. Het museum is enorm groot met grote afdelingen van Aziatische,  Romeinse,  Egyptische, Native american, moderne kunst en nog veel meer. En dan ook nog eens heel veel voorwerpen. Ook nog een afdeling met antieke  middeleeuwse en Aziatische harnassen en wapens. Eigenlijk teveel om op een middag te bekijken. We hebben ons dan ook beperkt tot een paar afdelingen,  die onze interesse hadden. Buiten gekomen regende het nog steeds. Bovendien hadden we ook last gekregen van onze benen. Op ondanks onze "jonge" leeftijd kunnen we het niet meer zolang volhouden. Bij de ingang van ons hotel werden we bijna omver geblazen door de wind. Vanavond zijn we nog uiteten geweest in een leuk restaurant,  met een 19e eeuws interieur.  Joke had fish en chips  met azijn. En ik had zalm. Alles is hier verschrikkelijk duur, 15 dollar voor een glas wijn. En dan rekenen ze ook nog eens op minimaal 18 % fooi.

Wat me opviel en wat ik niet verwacht had is dat er tussen de hoge gebouwen nog regelmatig lage 19e eeuwse gebouwen staan. Soms ook tussen twee hoge gebouwen in.

1. Elfri:
    8 april 2022
    Gaaf! Voor het weer had je niet zo ver hoeven gaan;)! Mooi museum!