Dubai Mall

1 juli 2022 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Vandaag zijn we naar de Dubai mall geweest.  Een  van de grootste shopping malls ter wereld. Ook hier is alles weer extreem groot en luxueus. Binnen bevinden zich om maar een voorbeeld te geven een drie verdiepingen hoge waterval met beelden van duikers. Een compleet skelet van een Diplodocus,  een van de grootste dinosaurussen.  Een ijshocky baan van olympische afmetingen en een gigantisch aquarium. Dit is te bezoeken maar de prijs is belachelijk duur, 75 euro per persoon. Maar ook vanuit de hal is het goed te bewonderen. En alles is eigendom van de firma Emaar. Die weer eigendom is van de heersende familie. Die zijn schatrijk. Maar omdat ze ook veel doen voor de bevolking zijn ze erg geliefd. Een prins  die 300 pandjes bezit is hier een armoedzaaier.

Om even een vergelijking te maken maken met het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland  Hoog Catharijne

De Dubai Mall is 550, 000 m2 groot , heeft 14.000 parkeerplaatsen, 120 restaurants en cafés en meer dan 1200 winkels.

Hoog Catharijne is 107.000 m2 groot  heeft 3500 parkeerplaatsen, 110 winkels,  en 30 restaurants.

We vroegen ons wel af hoeveel de C02 uitstoot is van de Mall. Om bij buiten temperaturen van rond de 40 graden een dergelijk groot complex koel te houden is heel veel,  eigenlijk belachelijk veel energie nodig.  Maar dat geldt eigenlijk voor alles hier.

Morgen vertrekken we voor onze laatste vluchten naar huis. En zit de reis erop.

1. Lex en José:
    1 juli 2022
    Hallo Gertjan en Joke,
    Een prachtige reis achter de rug, maar aan alles komt een eind.
    Morgen naar huis, en wij wensen jullie een goede terugreis naar Aalst.
    De jonge lui zijn vandaag vertrokken, en wat een mazzel hadden ze om in jullie huis te wonen voor die tijd
    We zien elkaar ergens komende week.
    Lieve groeten,
    Lex en José