New York dag 2

9 april 2022 - New York City, Verenigde Staten

Vandaag was het een prachtige dag met een lekker zonnetje en een aangename temperatuur. We wilden met de ferry naar Ellis Island en dan langs het vrijheidsbeeld varen. Deze vaartocht zou gratis zijn. Bij de aanlegplaats van de ferry stond een gigantische rij mensen te wachten. Toen de boot vetrok was hij stampvol geladen. Bovendien bleek het om een cruise te gaan van  ongeveer 20 dollar entree per persoon. Maar om nu een hele tijd in de rij te gaan staan en dan met zijn allen dicht op elkaar te gaan staan,  daar hadden we geen zin in. Achteraf bleek dat de ferry naar Staten Island gratis is. Maar toen waren we al ergens anders. Anne had ons de Chelsea Market aangeraden. Een grote verzameling van restaurantjes en winkels in de oude Oreo fabriek.  Dat bleek een heel goed advies te zijn. Het is een prachtige locatie met nog veel overgebleven elementen  van de oude fabriek. En inderdaad met veel verschillende soorten restaurantjes. Met gerechten uit de hele wereld. Vooraf hadden we nog koffie gedronken bij een speciale Starbucks. Joke heeft zich hier verbaasd over de inefficiënte manier van werken. Met helaas als resultaat lauwe koffie. Na Chelsea Market zijn we naar de Highline gelopen. Dit is een wandelpark op een oude verhoogde spoorlijn. Erg leuk en met mooie uitzichten op de aanliggende straten. Omdat het nog vroeg in de middag was hebben we nog een paar bekende highlights meegenomen, die je gezien moet hebben. En relatief dichtbij elkaar liggen. Ten eerste Grand Central Station, het grote treinstation en bekend van vele films. Daarna de beroemde public library. We hadden een grote hal verwacht met lange tafels met groene lampen. Dat viel tegen. Er was wel een grote zaal, maar die is alleen beschikbaar voor studie. Wel konden we gratis de Treasury bezoek,  met o.a. een handgeschreven kopie van de declaration of independence van Thomas Jefferson maar daar voor moesten we ons vooraf aanmelden met een tijdslot.  Ook waren er gratis rondleidingen,  alleen niet opdat moment.  Ook omdat we onze voeten en benen begonnen te voelen,  zijn we maar met de metro naar het laatste doel het beroemde plein gegaan Timessquare. Een paar gebouwen met grote lichtreclames maar niet echt een plein. Daarna terug naar het hotel. Maar ter afsluiting nog een biertje gedronken in het oudste gebouw van New York. De Fraunces Tavern uit ongeveer 1720. Dit gebouw heeft een belangrijke rol gespeeld in de Amerikaanse geschiedenis. Zo heeft in 1783 generaal George Washington hier nog een toespraak gehouden tot zijn officieren. Gisteren hebben we hier gegeten. Onze indruk van New York  tot nu toe is dat het een verassende afwisseling in van oude lage gebouwen en moderne hoogbouw. De mensen zijn heel vriendelijk. De bevolking is een mix van immigranten uit alle werelddelen.

1. Ger:
    9 april 2022
    Mooie foto's van de bekende plekken. Goede tips. Geniet ervan.
  2. Yvonne:
    9 april 2022
    Wat een avontuur! Qua weer Id het even door de zure big Apple bijten .
    Veel groetjes,
    Yvonne