New York dag 3

10 april 2022 - New York City, Verenigde Staten

Vandaag zijn we eerst met de ferry naar Staten Island gegaan. Tijdens deze tocht heb je een goed uitzicht op het vrijheidsbeeld en de skyline van Lower Manhattan. En meteen de volgende boot terug naar Manhattan. Een leuk tochtje over de rivier.

Vervolgens naar Ground Zero,  de plek waar de Twin Towers stonden. De plaats waar de twee gebouwen stonden zijn aangegeven door twee diepe gaten, langs de randen stroomt water naar beneden dat daarna weer in een diep gat in het midden verdwijnt.  Erg indrukwekkend . Langs de randen zijn de namen van de slachtoffers aangebracht. Boven het ondergrondse metrostation staat een werkelijk prachtig gebouw, de Oculus, naar een ontwerp van de beroemde spaanse architect Calatrava. We hebben al veel gezien, maar dit is misschien wel het mooiste moderne gebouw wat ik ooit gezien heb. We zijn lopend naar een ander metro station gegaan. Onderweg kwamen we langs een gebouw met daarin een vestiging van Eataly. Dit is een concept  van Oscar Farenetti uit 2004. Het bestaat uit een groot aantal winkeltjes en restaurantjes met allemaal Italiaanse producten en gerechten, die ter plaatse bereid worden. Volgens het concept staat de kwaliteit van de producten op de eerste plaats. En dat klopt, we hebben er heerlijk geluncht met Italiaans brood met chorizo.

Daarna met de metro naar Williamsburg. De wijk waar de meeste chassidische joden wonen. Deze orthodoxe joden houden zich streng aan de voorgeschreven regels. Dus de mannen met brede bontmutsen, baarden, lange zwarte jassen, witte kousen  en krullen langs de oren.  En de vrouwen in het zwart compleet met pruik. Zelfs de iets oudere kinderen gaan in stijl gekleed. En we zagen ze regelmatig rondlopen. Blijkbaar mogen ze op de Sabbat wel een wandeling maken, ondanks het feit dat ze op die dag niets mogen doen, zelfs geen eten klaar maken. Wat ons ook opviel is dat in tegenstelling tot Manhattan hier erg veel rommel en afval op straat lag. Het was er gewoon smerig.

Vervolgens weer met de metro via een omweg naar Brooklyn Heights. Dit is een mooie oude wijk met veel typisch New Yorkse woningen. Daarna hebben we langs de Hudson rivier door het Brooklyn Bridge Park , richting Brooklyn Bridge gelopen. Daar de metro genomen naar Bowling green, dichtbij ons hotel. Joke is alleen naar de supermarkt gelopen, voor het avondeten en yoghurt voor het ontbijt.  Tot haar grote schrik bleek achteraf dat de supermarkt zich in het Trump Building bevond. Toen smaakte de salade toch minder goed.  Ook al omdat hij voor een groot deel bestond uit rauwe boerenkool. Maar honger maakt rauwe bonen zoet en afgezien van de boerenkool was de salade goed.

1. Judith Bohre:
    10 april 2022
    Toch leuk wakker worden met elke dag een verslag :)
  2. Ingrid:
    Nou, zeker weten! Leuk om te lezen… 😁
  3. Elfri:
    10 april 2022
    Heerlijk dmv jullie verhaal en prachtige foto's een update van de, oude (herkenbare) en nieuwe, Big Apple te mogen ervaren! Jullie dompelen je goed onder! Hebben jullie al een taxi door het centrum geprobeerd of is het er nu te druk voor?! Ik vond dat hilarisch... Net als in de films...
  4. Ria:
    10 april 2022
    Leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken. Zo krijg je een goed idee van jullie wederwaardigheden in New York. Indrukwekkende stad.
  5. M.stegehuis:
    10 april 2022
    Dank je wel voor een update iedere dag
    Zo kan ik meeleven
    En samen met jullie verhaal terugdenken aan deze bijzondere stad ik heb heel ouderwets een plattegrond erbij gehaald
    Ik kijk uit Naar het volgende bericht
    Het ga jullie goed groet Riet
  6. Maria Esther:
    15 april 2022
    Hola chicos, mi tarea será poner mensajes EN ESPAÑOL para que no se olviden de la práctica constante. Muy lindas fotos y me alegra que estén disfrutando.