New York dag 4

11 april 2022 - New York City, Verenigde Staten

Vandaag zijn weer met de metro naar Timessquare gegaan,  alleen nu het echte plein met al zijn billboards met bonte reclames. Dit was toch meer de moeite waard dan het kruispunt waar we eerst waren. Daarna dwars door Central Park gelopen naar het Guggenheim museum. Central Park is een mooi, groot park, slingerende paadjes in engelse landschaps stijl.. Het dateert uit ongeveer 1858. Het is ook bekend door de vele films, die zich hier voor een deel afspelen.

Het Guggenheim museum is een museum,  ontworpen door Frak Lloyd Wright. En alleen al vanwege de bijzondere architectuur een bezoek waard. Het binnenste deel bestaat uit een rondlopende,  langzaam dalende ronde galerij langs de buitenwand. Bij binnenkomst werd er eerst in onze tassen gekeken of we geen wapens of explosieven bij ons hadden. Gelukkig had ik deze op onze hotelkamer achter gelaten.

Daarna opnieuw naar Brooklyn.  Deze keer niet voor Brooklyn Bridge maar voor Manhattan Bridge.  Deze laatste is eigenlijk imposanter dan Brooklyn Bridge. Vervolgens langs de rivier naar een ander metro station gelopen. Hier was een oude opslagloods omgebouwd tot een gebouw met verschillende restaurants.

Wat is nu onze indruk van New York? Alleen al  Manhattan is enorm groot met een mix van gigantisch hoge gebouwen en lagere 19e eeuwse gebouwen.  Het heeft een goed en uitgebreid metro systeem.  Met een bevolking die een mix is van mensen afkomstig uit de gehele wereld.  Het is een echte immigranten stad. .  De mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam. En het gehalte te dikke mensen is te vergelijken met Nederland.  Wanneer je staat te kijken welke metrolijn te moet hebben,  dan krijg je regelmatig ongevraagd advies.  Kom daar maar eens om in bijvoorbeeld Amsterdam. Wat ook opvalt is dat de wegen en de metrostations vaak slecht onderhouden zijn. Wel zijn ze schoon, behalve in de joodse wijk. Geen idee waarom.  En het is ook een heel dure stad. De prijzen zijn heel hoog . Maar het is een leuke stad met veel, eigenlijk teveel bezienswaardigheden.

En het beeld van New York,  zoals dat in politie films en series word weergegeven, van een gewelddadige stad is natuurlijk en dat weet iedereen ook wel helemaal niet waar. Je hoort en ziet geen colones van politie wagens met loeiende en flikkerende sirenes. En ook geen gigantische botsingen van over de kopslaande auto's. Dat is allemaal Hollywood fantasie. Gelukkig maar.

1. Lex en José:
    11 april 2022
  2. Lex en José:
    11 april 2022
    Hallo Gertjan en Joke,
    Mooi jullie reisverslag, en foto's. Wij reizen goedkoop mee😊😀😉.
    Maar fijn hoor, en dan te bedenken nog zo'n 15 dagen en dan de kleine Ben in jullie armen.
    Fijne tijd , en hartelijke groeten van ons José🌹