Oamaru

29 mei 2022 - Herbert, Nieuw-Zeeland

Vandaag hebben we Oamaru bezocht. Het is de grootste stad van het district Noord-Otago en het centrum van een rijk boerenachterland. De stad heeft brede straten, goed onderhouden tuinen, musea, stranden, een kolonie dwergpinguïns (Little Blues vanwege hun blauwige vachtkleur) en een kolonie geeloogpinguïns en de best bewaard gebleven collectie historische openbare en commerciële gebouwen in Nieuw-Zeeland. Ze werden eind 19de eeuw gebouwd van Oamarusteen en zijn een herinnering aan de periode van welvaart toen pakhuizen en graanopslag net zo groot moesten zijn als de openbare gebouwen die eromheen stonden. Veel meer is er ook niet over te vertellen. Voor ons zijn dit geen echt oude gebouwen. Maar voor de Nieuw-Zeelanders is alles wat ouder is dan 100 jaar een belangrijke historische plaats.

Het landschap onderweg deed me denken aan de beschrijving van de Shire of de Gouw in de boeken van Tolkien. Een liefelijk golvend heuvelachtig landschap. Je verwacht elk moment een hobbit hol in een helling te zien opduiken. En dat is niet echt vreemd want alle drie films van The Lord of the Rings zijn in Nieuw Zeeland opgenomen.

De geeloogpinguins zijn de zeldzaamste soort pinguïns. Er leven er nog maar ongeveer 2700 en ze komen alleen alleen voor langs de kusten van Nieuw Zeeland. We hebben een van de stranden waar ze voorkomen bezocht maar zoals te verwachten viel er hebben we er geen  gezien. Wel zeeleeuwen. In de haven van Oamaru ligt ook nog een oude houten pier. In 1913 kwam hier het schip aan met het nieuws over de dood van de Britse zuidpool reiziger Robert Scott en zijn medereizigers. Nu is de pier ovedekt met vogelpoep en bezet door honderden aalscholvers.

We hebben alweer geluk gehad met het weer. Een hele dag zon en een lekkere aangename temperatuur. Vanmorgen heeft de afdeling planning ook een plan gemaakt voor de rest van ons bezoek aan Nieuw-Zeeland. Het wordt toch een complete rondreis. Ook langs de westkust en de bergen.