Rapa nui dag drie en vier

9 februari 2017 - Rapa Nui, Chili

Deze dag is onze laatste hele dag op Paaseiland. Deze keer hebben we de zuidkant en het westelijke deel gedaan. We zijn eerst naar een oude vulkaan krater gegaan genaamd Rano Kau. De bodem is bedekt met een meer met een unieke fauna. Onbereikbaar voor loslopend vee en ook voor mensen. De noordelijke wand is wel onderhevig aan corrosie van de oceaan golven en stormen. Er zijn een paar plaatsen van waaruit je een heel goed uitzicht hebt op de krater. Iets verder ligt Orongo. Gedurende de lente woonden hier priesters die voor de stenen huizen bepaalde ceremonies uitvoerden gedurende de periode van de Vogelman cultuur . Voor de kust ligt een klein eiland. Gedurende het broedseizoen trotseerden de jonge mannen de zee en de sterke stromingen om hun moed te bewijzen door eieren van de door broedende vogels mee terug te nemen . De huizen waren binnen in gedecoreerd met beschilderde stenen platen. Deze zijn eind 19e eeuw geroofd door europese expedities. Eerst werden met bruut geweld de huizen opengebroken om daarna de platen los te breken. En mee te nemen naar musea. En dan vonden de Europeanen  nog dat ze een superieure cultuur hadden.

Daarna hebben we de tocht vervolgd naar Ranu Raraku. Dit is een oude vulkaan en tevens de groeve waar alle beelden vandaan komen, die over het gehele eiland voorkomen. Er zijn nog heel veel niet af gemaakte beelden te vinden. Ook zijn hier tientallen half of bijna geheel ingegraven beelden te vinden. Deze beelden hebben een heel ander uiterlijk. Het lijkt wel of sommige beelden naar beneden zijn gerold en toen in stukken gebroken.
De theorie is dat er binnen heel korte tijd een eind kwam aan de cultuur die de beelden maakte. Het waarom is onduidelijk, men verondersteld dat er geen bomen meer over waren om de beelden mee te verplaatsen.

Een van de andere drie echte hoogtepunten van het eiland is Ahu Tongariki. Dit is een heel breed zeker 4 meter hoog plateau met 15 meters hoge beelden. En er hebben er nog veel meer gestaan.
Voor het park moet je een vergunning kopen die niet goedkoop is maar wel 10 dagen geldig. Bij elke bezienswaardigheid word er een stempel gezet op het toegangsbewijs. Orongo en Ranu Raraku mogen maar eenmaal bezocht worden. Chilenen en inwoners van Paaseiland zijn veel goedkoper uit maar dat is geen probleem. Dit is hun erfgoed en het is logisch dat toeristen bijdragen aan de instandhouding daarvan. Eind van de middag zijn nog een keer naar het strand gegaan.

's Aavonds nog een keer lekker uit eten geweest. Joke's verjaardag was nog niet echt goed gevierd. En dit etentje was daar goed geschikt voor. Joke had ceviche, in zuur gegaarde verse vis. En ik had tonijn. En zo vers en gaar, zo krijg je dat niet bij ons. Afgesloten met koffie en Piscosour.
Een waardig einde voor ons bezoek aan dit unieke eiland.

De volgende dag , echt de laatste dag nog geprobeerd om een computer te vinden om een back-up te maken van de foto's. Maar ze hadden alleen computers met een of met verouderde usb aansluitingen. Om een uur zijn we om 13.00 weggebracht door de eigenares van het hostal.
Paaseiland zit er op.

De foto's komen later. We zijn zojuist in Santiago de Chili gearriveerd