Snorkelen

28 maart 2019 - Placencia, Belize

Vandaag zijn we met een snelle boot naar Laughing Bird Caye gegaan. De groep bestond uit een aantal personen die gingen snorkelen en een Amerikaanse met haar dochter, die gingen duiken. De boot ging nog al te keer zodat we al doorweekt aankwamen. De Amerikaanse zat constant  met andere dikke,  ja alweer,  vrouw  te kletsen. Wij weten nu alles over hen. Waar ze wonen, wat ze doen en hoeveel kinderen ze hebben enzovoorts. Het eiland is vrij klein. Misschien vier honderd meter lang en 50 meter breed. Er komen vrij veel boten met toeristen snorkelen. Nog net niet te veel. Ik was benieuwd hoe het zou gaan met mijn snorkel masker. Het eerste stuk ging goed. Maar ik kreeg het op een gegeven moment toch benauwd, met een sterke neiging om het masker af te zetten. Terwijl ik nog amper het strand had verlaten.  Ik had gehoopt om rustig vanaf het strand het snorkelen uit te kunnenproberen. Maar je mag alleen onder begeleiding het water in. Het masker zelf voldoet erg goed. Er komt geen water in. Je hebt een breed gezichtsveld  en je hoeft geen mondstuk in. Alleen voor mij is het helaas toch niets.k ben er toen maar mee gestopt.  Misschien kan ik in San Pedro nog een keer op het strand oefenen. Joke had de onderwater camera bij zich om foto's en filmpjes te maken.  Toen ze terug kwam, zei ze dat ik niet veel gemist had. Ze vond de zee bij de Galapagos en de Rode zee mooier. Ik heb de rest van de dag genoten van vissende pelikanen en het bounty eiland gevoel. Wat mij telkens opvalt is hoe laag de eilanden boven zeeniveau liggen. Als de zeespiegel stijging op het huidige tempo doorgaat zijn ze eind deze eeuw, net als een groot deel van het kustgebied van Belize onderwater verdwenen. Elke keer wordt je zo duidelijk geconfronteerd met de gevolgen van de klimaatverandering.

De walvishaaien waar we op gehoopt hadden en waar we de planning van deze reis op afgestemd hadden is hier helaas nog niet aanwezig. Waarschijnlijk is hij er pas met volle maan in April. Joke heeft met de onderwater camera een aantal foto's en drie filmpjes gemaakt, die een goed beeld geven van het onderwater leven en het koraal.