Terugreis van Tikal naar Flores

9 april 2019 - Petén, Guatemala

Vanmorgen lekker uitgeslapen en ontbeten. We zouden om drie uur 's middags met een busje terug gaan naar Flores. We hadden dus alle tijdom om nog rustig op de veranda van ons huisje wat te lezen. En hopelijk nog wat apen of vogels te zien. Bart belde nog even om wat te vragen. Tegelijkertijd zaten er een paar toucans in een boom voor ons huisje. Helaas was dat te ver voor de wifi verbinding. Joke heeft hem nog wel een overzicht kunnen laten zien van het bos voor het huisje. Om één uur zijn we naar de lobby gegaan en hebben,  heel decadent onze tassen bij huisje laten ophalen . Helaas wilden ze onze tassen niet naar de opstap plaats voor het busje brengen.  Met als reden dat ze alleen bagage op het terrein vervoerden. We hebben ook nog een tijdje bij het zwembad gezeten tot het begon te regenen. Toen we bij de lobby aankwamen stopte er net een busje, van de organisatie waarmee we naar Tikal waren gegaan,  voor het gebouw om passagiers uit uit te laten. Aan boord was dezelfde gids, die er ook op onze heenreis  bij was. Het busje ging niet al om drie uur terug naar Flores maar hij wilde ons wel met onze tassen naar de opstap plaats brengen. Zodat we toch niet hoefden te sjouwen. Deze reis hebben we ons voorgenomen zo min mogelijk te sjouwen met de tassen.

Tijdens het wachten begon het te regenen. Er had zich inmiddels al een hele groep wachtenden verzameld. Iets voor drieën kwam een man om de mensen , die naar Flores wilden op te halen. Het was ondertussen harder gaan regenen. Joke ging vooruit om een plaats in de bus te regelen.  Ik zou ervoor zorgen dat de tassen aan boord kwamen. Hopelijk niet op het dak.Volgens ons hadden wij als "ouderen" toch voorrang boven het jongere spul. Je moet toch wat voordeel halen uit je leeftijd. Bij de bus bleek dat mensen, die via hun organisatie geboekt hadden, voorrang hadden. En wanneer er plaats over was konden anderen ook mee. De bus zat al gauw vol, zonder ons. Maar er vertrok nog een busje en daarmee konden wij en nog een stel andere mensen wel mee. En er was binnen zelfs nog plaats voor alle tassen en rugzakken. Vijf kwartier later waren we in Flores. Morgen vroeg gaan we verder met het vliegtuig naar San Pedro in Belize.