Lahaina

15 april 2022 - Lahaina, Hawaii, Verenigde Staten

Vandaag hadden we een boottocht besproken om walvissen te ontdekken. Het is weliswaar het einde van het seizoen,  we zouden ze nog kunnen zien. Het gaat hier om de noordelijke pacifische bultrug.  Die hier in het seizoen, van september tot april, hun kalveren baren en opnieuw paren met de mannetjes. De tijd leek het erop dat we niets zouden zien. Maar we hadden geluk en konden een hele tijd een moeder met kalf en een mannetje volgen. Op een gegeven moment kwam er nog een ander mannetje bij. Die twee moesten even laten zien wie de beste was. Tot drie keer toe sprong er een uit het water. We hadden al eerder walvissen gezien, maar ze nog nooit uit het water zien springen.  Helaas ging het te snel om een foto te maken. Later kwamen er nog een paar dolfijnen bij. Al met al een geslaagde tocht. Daarna hebben we in het dorp Lahaina nog wat rondgelopen,  gelunched en inkopen gedaan. Onddr andere een echt hawaii shirt voor Ben. Lahaina is de plaats waar begin 19e eeuw de koning van Hawaii woonde. Het is een leuk plaatsje met veel winkeltjes en restaurantjes.  Ook staat hier de grootste Banyan boom van heel Amerika.  Dit is een boomsoort,  die vanuit zijn takken wortels in de grond laat groeien en zo een heel groot gebied kan beslaan. De namen van de plaatsen hier zijn voor ons verwarrend en op het eerste gezicht moeilijk uit te spreken.  Maar wanneer je ze splitst in lettergrepen en die apart uitspreekt valt het best mee. Een andere bijzondere eigenschap van het hawaiiaans is dat het alfabet maar 13 letters kent.