Honolulu

13 april 2022 - Honolulu, Hawaii, Verenigde Staten

Gisteren was een lange reis, we zijn om 7 uur vertrokken uit ons hotel en na een vlucht van 11 uur, kwamen we om kwart over drie locale tijd aan op Hawaï. En om ongeveer half vijf in het hotel. Dat wil zeggen half tien New Yorkse tijd.  De vlucht en reis naar het hotel verliep zonder bijzonderheden. We zijn op tijd naar bed gegaan.

Vandaag zijn we naar een van de belangrijkste plaatsen van Hawaii gegaan, namelijk Pearl Harbor. Bekend door de vernietigende aanval van Japan op de Amerikaanse Pacifische vloot. De toegang is gratis,  maar de toegang tot de verschillende onderdelen weer niet. De belangrijkste delen zijn het slagschip Missouri, een onderzeeër,  het luchtvaartmuseum en het Arizona memorial. Bij de ingang van het terrein moesten we eerst onze tassen inleveren bij een klein kantoortje,  waar onze tassen in een plastic zak werden gedaan, die vervolgens ergens in het kleine gebouwtje werd neergelegd,  niet erg efficiënt en ook nog eens voor de prijs van 6 dollar per tas. Vanwege de hoge toegangsprijzen hebben we alleen gekozen voor een bezoek aan het slagschip USS Missouri 34 dollar per persoon. Dit is het laatste en grootste slagschip, van de Amerikaanse marine. Het is in de vaart geweest van 1943 tot 1992. Het is 270 meter lang en op zijn breedst 33 meter lang, bewapend met o.a 12 stuks 406 mm kanonnen met een bereik van ongeveer 40 km. En een bemanning van 2800 manschappen. Het was erg indrukwekkend.

Het Arizona memorial  bestaat uit een overdekt gebouw midden in de haven boven de resten van het gezonken slagschip. Helaas was de vaartocht daarna toe volledig volgeboekt,  we hebben nog een tijdje in een rij gestaan met de hoop dat er nog een plaatsje over was. Maar dat was niet het geval.

Daarna weer terug met het openbaar vervoer,  dat bestaat uit oude rammelende bussen. Maar die je wel overal naartoe brengen.We kwamen ook nog door het oude centrum van Honolulu , dit bestaat uit oude koloniale gebouwen.  We zijn uit gestapt bij Waikiki beach. Dat heeft een bekende naam, maar valt zwaar tegen.  Het is erg smal met dicht op het strand staande moderne hoogbouw hotels, met vaak niet eens toegang tot het strand. Maar wel met een zwembad dichtbij het strand.  Er zijn ook geen of weinig terrasjes of strand tenten. Het lijkt wel alsof ze hier heel andere ideeën hebben over het strand leven. In de stad zie je ook weinig of geen gelegenheden waar je wat kunt drinken. En verder lijkt Honolulu op de grote spaanse badplaatsen, maardan zonder groot strand en terrasjes.