Ormiston Gorge

17 juni 2022 - Glen Helen, Australië

Vandaag zijn we gaan wandelen in de Ormiston Gorge. De Ormiston Pound Walk van ongeveer 8,5 km. Het zou een relatief makkelijke wandeling zijn met alleen aan het begin een steile helling.  Ook hier bleek weer dat je nooit de beschrijving moet geloven. Misschien is het naar Australische begrippen een makkelijke wandeling. Wij dachten daar toch anders over. De wandeling ging over zeker 3 kilometer geleidelijk omhoog.  We deden er ongeveer 2 uur over om boven te komen.  Inclusief rustpauzes om weer op adem te komen.  Op de steilere stukken 50 meter lopen en dan weer even op adem komen. Maar ik heb het ondanks mijn geringe long capaciteit toch gered. Op het hoogste punt hebben we onze boterhammen opgegeten. Om daarna diep na te denken over de rest van de wandeling.  Wanneer dit net zo omhoog zo gaan zouden we met ons tempo pas tegen half zes weer op het beginpunt terug zijn. Waarbij het nog maar de vraag was of ik dat zou halen. Of dat ik compleet uitgeput ergens langs het pad zou zitten of liggen. De beslissing was snel genomen. Gewoon de zelfde weg weer terug. Bijna helemaal bergafwaarts. En nog kwam ik uitgeput aan bij het beginpunt. Toch was het de moeite waard. Al was het alleen al vanwege het prachtige gebied. En de volmaakte stilte om je heen.  En het feit dat je hier tot aan de horizon niets anders ziet dan een eindeloos landschap. Het was ook niet druk met wandelaars . Af en toe kwam je iemand tegen. De bijzonderste ontmoeting was wel die met een grote hagedis of varaanachtige van zeker 1 meter lang van af het puntje van zijn snuit tot het puntje van zijn staart en hij of zij bleef heel rustig zitten tot wij te dichtbij kwamen. Toen ging hij er langzaam vandoor. Na een beetje uitgerust te hebben  bij het bezoekerscentrum zijn we nog even naar een meertje vooraan in de kloof gewandeld.
Weer op de camping aangekomen ben ik gaan douchen en is Joke onze kleren gaan wassen. Bijna alle campings hebben hier een of twee wasmachines en wasdrogers. Op het terras voor het restaurant met een mooi uitzicht op de rivier en een bergwand,  hebben nog even genoten van het zonnetje met een glas wijn.

1. Marian Trum:
    18 juni 2022
    Wat een heerlijke verhalen allemaal ❤❤