Valparaiso

10 februari 2017 - Valparaíso, Chili

Vanmorgen eerst nieuwe pasfoto's laten maken.  Van de ambassade hadden we een adres van een erkende fotograaf doorgekregen.  Vlakbij ons hotel was een metrostation. En dichtbij de fotograaf zou een ander metrostation zijn. Dit klopte behoorlijk goed.  Alleen zochten we eerst bij de verkeerde straat. De Nueva Providentia in plaats van de Avenida de Providentia.  De fotograaf zat een verdieping lager dan de begane grond. Helemaal vooraan.  Een piep klein winkeltje  met net ruimte voor een toonbank en een krukje.  We dachten eerst dat het een vrouw was maar het bleek toch een man te zijn. Joke ging eerst.  Ze werd netjes neergezet,  de haren goedgedaan en haar T-shirt uit de plooi gehaald. Ook kreeg ze een stuk papier om glimmende vlekken weg te werken.  Ook bij mij werd het T-shirt goed gelegd. Zoveel werk wordt er bij ons niet van een pasfoto gemaakt. De beste man had het goed voorelkaar. Er hingen uitgebreide lijsten met namen van landen en ambassades waar voor hij pasfoto's mocht maken.  Dat maakte echter wel duidelijk dat wij bij lange na niet de enigen zijn wie zoiets overkomt.  Een schrale troost.

's Middags met de bus naar Valparaiso.  De rit duurde ongeveer anderhalf uur.  Daarna met de taxi naar het appartement. De taxichauffeur was zo vriendelijk om ons bij een dichtbij gelegen hostel af te zetten om in te checken.  Het is een leuk appartement in een leuke straat.  Eind van de middag hebben we nog wat rondgelopen. Valparaiso is een leuke stad met een plezierige uitstraling.  Gebouwd tegen steile hellingen. Veel beter dan Santiago.

's Avonds nog even de laatste foto's van Paaseiland op het blog geplaatst.