Reis naar Flores

4 april 2019 - Flores, Guatemala

Omdat we de grens met Guatemala overgingen, en geen idee hadden hoe lang dat zou duren, hadden we de tijd ruim ingeschat. Vanaf San Ignacio naar de grens is met een taxi ongeveer een half uur. Om half twaalf werden we aan de Belizeaans kant afgezet. Eerst moesten we per persoon 40 belizeaanse dollar betalen om het land te mogen verlaten. Vreemd want op de luchthaven hoef je niets te  betalen.  Meestal betaal je om ergens in te mogen,  en niet om er uit te mogen gaan. We hadden ons stempel snel te pakken. Nog voor de guatamalteekse douane werden we al aangeklampt door een taxi chauffeur die ons voor 500 Quatzal, 57 euro wel naar Flores wilde brengen. Niet echt goedkoop.  Maar afdingen lukte niet en we hadden ook geen alternatief omdat er geen andere taxi's aanwezig waren. En er ook geen collectivos klaar stonden. Maar voordat we ons inreis stempel kregen moest er weer het gebruikelijke formulier met onze gegevens worden ingevuld. Waarom dat nodig is geen idee. Want de paspoorten worden ook nog ingescand. Ruim vijf kwartier later waren we al in Flores. Morgen zijn we hier nog een hele dag. Daarna vertrekken we naar Tikal.