Havana

21 april 2019 - Havana, Cuba

Vandaag is onze laatste dag in Havana.  Eigenlijk onze op een na laatste want de dag voordat we weer terug vliegen naar Nederland hebben we een dag ingepland voor de laatste of eerder gemiste bezienswaardigheden. Vandaag was een rondje musea. In totaal hebben we er vier bezocht. Te beginnen met het museum van de revolutie. Iets waar je in Cuba toch niet onderuit komt. Het is gevestigd in het voormalige presidentiële paleis. En is geheel gewijd aan de Cubaanse revolutie. Met zalen vol foto's en teksten over de geschiedenis van de revolutie. In de trap opgang zitten nog de kogelgaten van een mislukte poging om in 1957 de toenmalige dictator Batista te vermoorden. Achter dit museum ligt het museum van de schone kunsten. Met allemaal moderne kunst van Cubaanse kunstenaars. Dit is gevestigd in een modern nieuw gebouw. Daarna wilden we lopend naar een veerboot naar de overkant van de haven. Omdat toch wel erg ver lopen bleek hebben we maar een taxi genomen. Na veel afdingen. Een oldtimer taxi vroeg 15 euro en een gewone 10 euro. Uiteindelijk zijn we voor 6 euro naar de overkant gegaan. Een ritje van amper 10 minuten door de tunnel onder de haven. Daar zijn twee grote sterke forten uit de 16e en de 18e eeuw. Het grootste is 700 meter lang en is gebouwd na de verovering in 1762 van Havana door de Engelsen. Het is zo sterk en machtig dat het daarna nooit meer is veroverd. Het andere kleinere 16e eeuwse fort is zeker zo sterk.  Maar is wel een keer veroverd. Namelijk in 1762 na een 44 dagen durend beleg door een 14.000 man sterk engels leger. In het grote fort bevindt zich ook nog het verblijf en kantoor van Che Guevara na het slagen van de Cubaanse revolutie. Het is geheel gewijd aan het leven van Che. Natuurlijk koste de taxi terug meer dan heen. Nu 10 euro voor een ritje van 5 minuten. Het kapitalisme en de marktwerking hebben hier ook hun intree gemaakt. Na een lunch met matige salades, het grootste deel kwam uit een blik of een potje,  de laatste bezienswaardigheid. Ditmaal een schouwburg en daarnaast en ermee verbonden  een galicische social club uit het begin van de vorige eeuw. Vooral de laatste is heel prachtig  gebouw met veel carrera marmer en een prachtige trap. Boven waren een paar zalen met moderne kunst. We werden rondgeleid door een jongen die er op uit was om te laten zien hoeveel talen hij wel niet sprak. Dit is een van de goed gerestaureerde gebouwen. De meeste  andere gebouwen uit de zelfde tijd zijn erg verwaarloosd maar hebben nog hun authentieke karakter behouden. Havana is een prachtige en rijke stad geweest . Dat kun je in de gehele oude stad nog goed zien.

Vanavond wilden we naar een ander restaurant een eindje verderop. Maar daar stond een rij van toch zeker twintig mensen. Om daar bij aan te sluiten daar hadden we totaal geen zin in. Dus zijn we naar een restaurant gegaan waar we al eerder lekker hadden gegeten. Tot onze verbazing troffen we daar een tweetal Nederlanders aan, moeder en dochter,  die we twee avonden eerder ook al daar hadden ontmoet en mee hadden gesproken . We raakten weer aan de praat en hebben besloten gezamenlijk aan één tafel te gaan zitten. Om verder te praten over hun en onze reizen. We bleken ook nog dezelfde smaak te hebben op het gebied van boeken en series. Het werd een gezellige avond.