Hallet Cove

22 april 2022 - Adelaide, Australië

Hallett Cove Conservation Park is een beschermd gebied in de Australische staat Zuid-Australië, gelegen in de buitenwijk Hallett Cove aan de kust van Gulf St Vincent, ongeveer 22 kilometer ten zuiden van het centrum van de hoofdstad van de staat Adelaide. Door het park en langs de kust loopt een wandel pad over houten plankiers met her en der trappen. Het geeft een mooie uitzicht op de oceaan en loopt door een mooi stukje natuur. De vogels zijn helemaal niet bang en blijven rustig zitten.  We hebben van dichtbij een prachtig valkje kunnen bewonderen.  Het was een rustige wandeling en we hebben ruim de tijd genomen om te genieten van het uitzicht en van de natuur. Ik had voor het eerst het geval dat ik in Australië was.

' s Morgens hebben eerst rustig ontbeten,  Ben in bad gedaan. Om daarna met de auto naar het natuurgebied te gaan. Daar hebben we eerst nog koffie gedronken met wat lekkers. We hadden de koffie nog maar net toen Ben per ongeluk met zijn handje Joke 's koffie omstootte en bijna het hele kopje over de broek van Joke ging en ook nog een deel over de broek van Ben. Gelukkig had hij zijn handje niet verbrandt. Er kwam snel help om de rommel op te ruimen. En Joke kreeg een nieuw kopje koffie.  Alleen liep ze de hele tijd met grote koffie vlekken op haar broek. En dat terwijl ze net de gedragen kleren had gewassen.

Vanavond gaan we eten in een restaurant in CBD.  De Australische afkorting voor de binnen stad. De Australiërs zijn verzot op afkortingen. Zo is bijvoorbeeld  Kangoeroe Island, KI. Tasmanië  Taz . Een Australiër is een aussie. Avo is middag enzovoort.

Voor de geïnteresseerden,  Adelaide is gesticht in 1836 en vernoemd naar Queen Adelaide. Oftewel Adelheid van Saksen- Meiningen, de vrouw van de Britse koning William IV. De voorganger van koningin Victoria en de laatste koning uit het geslacht Hannover. En tevens  de laatste koning van Groot Brittannië,  die ook koning van Hannover was. In het koninkrijk Hannover kon een vrouw geen troonopvolger zijn. Omdat Victoria trouwde met Prins Albert van Saksen-Coburg en Gotha heette was de officiële naam van de regerende familie toen van Saksen-Coburg en Gotha. Een naam die in de eerste wereldoorlog is veranderd in het huis Windsor. Dit heeft weinig te maken met onze reis,  maar ik kon het even niet laten een stukje geschiedenis toe te voegen