Naar Cienfuegos

22 april 2019 - Cienfuegos, Cuba

Volgens het ticket moesten we één uur voor vertrek aanwezig zijn op de busterminal. Tatiana van onze Casa vertelde ons dat we  moesten rekenen op een rit van drie  kwartier met een taxi om daar te komen. We spraken af dat de taxi ons om negen uur op zou halen. Precies om de afgesproken tijd stond er een auto voor de deur. Waarschijnlijk een  bevriend iemand.  Je moet in deze landen elkaar helpen aan een extra verdienste. Een halfuurtje later waren we al op de busterminal. Daar toonden we ons ticket in een kleine ruimte van Viazul aan een vrouw achter een tafeltje  en werden vervolgens verzocht om in dezelfde ruimte op een bank te wachten. We waren niet de enigen. Maar verder weer geen uitleg over de verdere gang van zaken. Gedurende de verdere tijd kwamen er nog meer reizigers binnen. Drie kwartier voor vertrek werden we opgehaald en naar een gangetje in een uithoek van de terminal gebracht. Daar stond al een rij reizigers te wachten. Bij een klein loket moesten we onze begage afgeven. Die zou later  naar de bus gebracht worden. Eindelijk konden we dan naar de bus. Maar de  bureaucratie sloeg weer toe. Eerst moesten we nog naar een ander loket binnen in een vertrekhal.  Daar zat iemand die onze tickets innam en op een minstens 30 jaar oude  matrix printer onze echte tickets afdrukte. Twee vodjes waren het resultaat. Het geheel was een typisch voorbeeld van via het kastje naar de  muur gestuurd worden.Daarvan werdt door de buschauffeur nog een deel afgescheurd. Officieel hadden we genummerde plaatsen  maar daar trok niemand zich iets van aan. Een goede comfortable bus van Chinese makelij. Jaren geleden geleverd door het communistische broederland. Om het uur werd er van chauffeur gewisseld.  Een keer zelfs bij een kruispunt.  Ook werd er nog een keer langs de weg gestopt omdat een familielid of een goede bekende van een van de twee chauffeurs behoefte had aan een sanitaire stop in de bosjes. Na twee uur werd er gestopt voor de lunch. Bij een goed wegrestaurant. We hadden de keuze tussen een eenvoudige sandwich of een buffet. We hebben gekozen voor de sandwiches. De route liep niet rechtstreeks van Havana naar Cienfuegos maar langs een paar kale armoedige kustplaatsjes. De wegen zijn heel rustig. Er zijn bijna geen auto's op de weg. Vanwege de toeristische route langs de kust hebben we er toch nog vijf uur over gedaan.