Beijing vijfde dag

16 oktober 2009 - Beijing, China

Beijing 16 oktober

Vanmorgen zijn we naar het paleis van prins Gong geweest. We dachten dat dit een groot huis zou zijn. Het was echter een groot complex van allerlei hallen en binnenplaatsen. In totaal een paar hectare groot. Met in het tweede gedeelte een tuin met daarin ook nog allerlei gebouwen en een grote vijver. We hebben daar wat gedronken, onder ander koffie uit een pakje

Daarna zijn we naar het Bai Hai park gegaan. Dit is een voormalige keizerlijke tuin, aangelegd begin 10e eeuw. Het ligt rond een grote vijver. Het bevat een groot aantal gebouwen, tempels en paviljoens.

Omdat we een beetje cultuur moe waren zijn we halverwege terug gekeerd.

Na het middageten zijn we door de hutongs gelopen. Vroeger bestond heel Beijing uit Hutongs. Het zijn smalle straatjes met daaraan wooncomplexen rond een of meer binnenplaatsen. Alle traditionele Chinese woningen zijn trouwens zo aangelegd. Alleen de omvang verschilt. De meeste zijn inmiddels verdwenen. Het restant wordt waarschijnlijk gehandhaafd. Toch kun je wanneer je ziet hoe vervallen en bouwvallig ze zijn wel begrijpen waarom de meeste zijn gesloopt. Het is allen jammer dat een groot deel van het authentieke Beijing zo is verdwenen. Maar dit geld ook voor een aantal Europese steden zoals Londen en Parijs. Wat opvalt in de Hutong waar wij door zijn gelopen zijn de vele trendy restaurantjes en winkeltjes. Veel jonge chinezen zien er ook modern uit.