Bhaktapur, Pashupatinath en Bodnath

10 november 2009 - Kathmandu, Nepal

10 november, Pashupatinath en Bodnath.

's Morgens om 3 uur werden we wakker van het gebel bij een vlak bij het hotel gelegen hindoe tempeltje. Dit bleef de rest van de nacht doorgaan, zij het gelukkig niet continue.

Om 7 uur zijn we opgestaan om het ontwakende stadsleven in Bhaktapur gade te slaan en te fotograferen. Daarna om 9 uur vertrokken om verder te gaan.

Eerst zij we naar Pashupatinath gegaan. Dit is een belangrijke plaats voor de hindoes om hun doden te cremeren. Er waren verscheidene crematies aan de gang. De resten van de doden en de nog niet geheel verbrande stukken hout worden gewoon in de rivier geworpen. De stukken hout worden er dan door jongens weer uitgevist. Je ziet er ook veel zogenaamde saddhoe's. Al krijg ik we de indruk dat ze er meer zitten voor de toeristen dan om afstand te doen van al het wereldse. Ze maken zich mooi en vragen nadrukkelijk geld voor een foto. Een maakte het helemaal bont door een blitse zonnebril en een transistorradio te dragen.

Daarna zijn we naar Bodnath gegaan. Dit is de grootste stupa van Nepal. Hij lag vroeger buiten de stad. Maar ook deze plek is veroverd door de stad Kathmandu.

De trekking was de moeite waard. We liepen door een prachtige omgeving. Met soms prachtige vergezichten op de besneeuwd pieken van de Himalaya. Dan weer langs berghellingen bedekt met terrassen beplant met rijst of andere gewassen. Ook de hotels waren heel goed. Alleen jammer dat de gids heel weinig Engels sprak en verstond en dat we de drager eigenlijk maar twee dagen echt nodig hadden om onze bagage te dragen.  Verder zijn we heel goed verzorgd.