Beijing tweede dag

13 oktober 2009 - Beijing, China

Beijing 13 oktober

Vandaag zijn we begonnen op het Tiananmenplein.

Dat was meteen al een en al humor. Er stond namelijk een ontzettend lange rij, van zeker meer dan 1 kilometer, met alleen maar chinezen. Ze werden door een soort orde bewakers, met megafoon, netjes in de rij gehouden en degenen die voordrongen werden rigoureus verwijderd. Het bleek de rij voor het mausoleum van Mao te zijn. Het plein was nog ter ere van de 60 ste verjaardag van de republiek mooi aangekleed met vlaggen en een gigantische vaas met bloemen. Wel lijkt het minder groot dat volgens de verhalen. Dat komt door de gebouwen die op het plein staan. Op naar de verboden stad. Bijna alle chinezen maken foto's waar ze zelf ook stijfjes opstaan dus wij ook onder het portret van Mao gefotografeerd door de eerste chinees die we vroegen met als resultaat geen Mao op de foto. Na twee keer is het toch gelukt. De Chinezen wilden ook graag met Gert-Jan, Anne en Karen, op de foto. De verboden stad is erg mooi en erg druk. Het bestaat uit twee gedeelten. Het eerste gedeelte is het ceremoniële gedeelte en bestaat uit een aantal achter elkaar gelegen pleinen gescheiden door grote ontvangst hallen. Het achterste gedeelte bestaat uit de verblijven van de keizer en zijn vrouwen. Het bestaat uit de zes westelijke en de zes oostelijke paleizen. In totaal telt de verboden stad 9999 kamers.

Het zomerpaleis, dat aan een groot meer ligt is veel vriendelijker met veel meer natuur. Daartussen in liggen een aantal paleizen, pagodes en tempels. Langs het meer loopt een lange overdekte gang. Deze is aangelegd door de Keizerin-weduwe Cixi.