Beijing eerste dag

12 oktober 2009 - Beijing, China

Beijing 12 oktober

Van morgen op 10 uur zijn we aangekomen op vliegveld van Beijing. Daar werd eerst gecontroleerd of we de gezondheidsverklaring goed hadden ingevuld. Een eind verderop werd deze verklaring weer ingenomen. Hoe hou je mensen aan het werk. Er loopt hier overal heel veel personeel rond. In de hal waar we de bagage moesten afhalen liepen een aantal mensen rond met stoffer en blik om elk mogelijk stukje afval direct op te vegen. Veel officiële personen dragen trouwens mondkapjes en handschoenen, Ook bij de kaartcontrole bij bezienswaardigheden. Wat opvalt, is dat de chinezen heel vriendelijk en goedlachs zijn. Verder is er een groot contrast tussen het moderne China aan de ene kant en nog veel tekenen van het oude China. Zo zie je bijvoorbeeld nog veel eenvoudige fiets karretjes voor personen en vrachtvervoer.

Nadat we door de Chinese vertegenwoordiger van Outsight met twee taxi's naar het hotel waren gebracht, dat een ander hotel was dan we dachten, maar dat volgens hem beter was, zijn we lopend naar de Tempel van de Hemel gegaan.

Dit is een tempelcomplex, dat oorspronkelijk dateert uit de 14e eeuw. In deze tempel kwam de keizer een keer per jaar bidden voor een goede oogst. Het ziet er kompleet nieuw uit. Dit komt omdat het een paar jaar geleden compleet is gerestaureerd. Het is werkelijk heel mooi en gelegen in een heel mooi park. En er zijn inderdaad heel veel chinezen.

Na afloop wilden we gaan eten in een restaurant dat we hadden uitgezocht in onze reisgids. Echter bijna geen een chinees spreekt ook maar een woord Engels. Uiteindelijk zijn we maar richting het hotel gaan lopen. Onderweg kwamen we een restaurant tegen, waar we Peking eend hebben gegeten. Deze wordt aan tafel klaar gemaakt, en smaakt nadat de stukjes in de soja saus zijn gedoopt en in een blaadje van een deeg soort zijn gerold uitstekend.