Een boottocht en een vreemde vogel

5 april 2019 - Flores, Guatemala

Vandaag stond er niets in de planning. De enige zaken, die we moesten regelen was vervoer naar Tikal en weer terug. En toegangskaarten voor Tikal. Deze zijn niet bij de ingang van het park verkrijgbaar,  maar moeten vooraf bij de Banrural bank gekocht worden. Het vervoer was snel geregeld. Bij het bureau vroegen ze of we soms interesse hadden in een boottocht rond het eiland met een bezoek aan een dieren opvangcentrum, een uitzicht punt met een mooi uitzicht over het hele meer en een bezoek aan een plaatselijk museum, gelegen op een klein eilandje. Dat leek ons een mooie invulling van de middag. Eerst zijn we nog, via een dijk tussen het eiland en de vaste wal naar de bank gelopen om onze toegangskaarten te kopen. Daarna in een restaurant aan het water wat gedronken en taco's gegeten.

Het bootje voer met een heerlijk rustig tempo over het water. De bestuurder sprak wel engels.  Maar wij gaven de voorkeur aan spaans zodat we dat weereens konden oefenen. Hij sprak heel langzaam en duidelijk.  De eerste stop was bij een opvangcentrum voor dieren , afkomstig van de handel en particulieren. Het houden van dieren uit het wild is verboden in Guatemala en er staan hoge boetes op. Ze proberen de dieren indien mogelijk voor te bereiden op een terugkeer naar de natuur. Wanneer dat niet meer mogelijk is omdat ze niet meer voor zichzelf kunnen zorgen, zoals de ocelot met de geamputeerde voorpoot, dan worden ze zo goed mogelijk verzorgd. In een kooi zagen we vreemde vogels,  die we nog nooit gezien hadden en waarvan we ook nog nooit hadden gehoord. De curassow. Zelf  een foto maken lukt niet daarom heb ik maar een foto van internet gehaald. De aanwezige jaguar poseerde als een volleerd fotomodel.

Het uitzicht punt hebben niet gedaan omdat we, en ik in het bijzonder,  de trap ernaartoe te hoog vonden. Ook vanwege het heel warme weer. 35 graden. Het museum was erg leuk om te zien. In een klein gebouw stonden dicht op elkaar een aantal vitrines met heel bijzondere vondsten uit de tijd van de Mayas. Jammer dat het op een heel klein eilandje is en niet gemakkelijker toegankelijk is. Op het eilandje was ook nog een hotel en een restaurant. En een lokale radio zender waar we ook nog even een kijkje mochten nemen.  Als laatste toonde de eigenaar van dit alles ons ook nog vol trots zijn bijna veertig jaar oude BMW motor. Het eiland was echter te klein om er mee te rijden.