Port Arthur

22 mei 2022 - Cambridge, Australië

Vandaag hebben we Port Arthur bezocht. We dachten dat het een stadje was  met een aantal historische gebouwen uit het begin van de 19e eeuw. Maar het is een soort openlucht museum,  met een aantal gebouwen of resten van gebouwen uit de tijd dat Port Arthur een gevangenis kolonie was. We begonnen met een inleidende rondleiding  door een enthousiaste gids, die veel wist over de geschiedenis van het kamp. En dit ook goed kon overbrengen. Normaal gesproken zijn we niet echt enthousiast over rondleidingen, maar deze was echt de moeite waard.
Op zijn hoogtepunt in 1840 waren er ongeveer 2000 gevangenen. Het waren allemaal mannen en jongens,  die voor een tweede keer waren veroordeeld. Soms voor zware overtredingen,  soms alleen voor het stelen van een brood. Ze waren verplicht om te werken. En de straffen op overtredingen waren erg hard en wreed. In de begintijd van de kolonie geseling. Later nog strenger en wreder door  middel van complete  en totaal van alle communicatie en geluid afgesloten eenzame opsluiting.  En dat soms  weken  lang. Veel  van dergelijke gevangen kwamen compleet krankzinnig uit deze opsluiting. En werden soms na korte tijd weer opgesloten omdat ze zich niet meer konden aanpassen  aan het gewone leven.  En dat alles met als doel om door hard werken en strenge discipline de gestraften te heropvoeden.  De gewone gevangenen kregen zolang ze zich goed gedroegen, wel redelijk goed te eten en zelfs onderwijs. En kwamen na verloop van tijd weer vrij. Daarna moesten ze  maar zelf uitzoeken hoe ze moesten overleven. Veel bleven dan ook als berooide armoed zaaiers  in de omgeving wonen of kwamen terug als gevangene.
Het was interessant om het museum te bezoeken en te leren over de begintijd van de Europeanen in Australië. Het land was al in de 17e eeuw ontdekt door de Hollanders, maar omdat er geen handel viel te bedrijven hadden die er geen interesse in. Pas na de landing van James Cook in 1770 en de eerste transporten van  veroordeelden in 1788 kwam de emigratie van Europeanen op gang. Voor het gemak vergetend dat het continent al ruim 50.000 jaar werd bewoond. Door ongeveer 500 stammen met 250 verschillende talen.
Dit was even een kort geschiedenis lesje. Maar wel achtergrond informatie over Australië.